Showing posts with label (3) Det færdige resultat. Show all posts
Showing posts with label (3) Det færdige resultat. Show all posts
#13 Gert - og hvad der ellers er sket af ting
Som nogen sikkert ved er hele konstellationen omkring Fionia Film gået fløjten. Hvad vi troede var starten på noget nyt og spændende viste sig at blive nedlagt inden det rigtig for alvor kom igang - og det er godt det samme. Nu er vi erfaringen rigere, og os der "var tilbage" har startet for os selv under nyt navn (det bliver offentliggjort senere).
Gert er nu kommet med som samarbejdspartner, og det var ham jeg denne gang skulle skyde et par billeder af. Klassisk butterfly-lyssætning - et lys en reflektor. Igen var det min 580EX'er der blev monteret bag min softbox fra Lastolite (som jeg nærmest tilbeder dagligt)....TTL ledning til kameraet....og WUUHUUU....mit NYE kamera....ja du hørte rigtigt, jeg har fået nyt kamera.....et Canon EOS 5D mkII direkte importeret fra Tyskland...noget af en frækkert...21mpx, 3fps, 1080p video, osv osv....lækkert lækkert....
Okay sidespring.....her kommer billedet:

Gert @ ISO 100, 50mm, f/5, 1/200s
Tiden var desværre en smule knap til dette portræt, hvilket gjorde at min "highlight" baggrund ikke blev sat op. I stedet for måtte jeg, som før nævnt, skyde med et enkelt lys, og derfor også fritlægge i post da jeg kom hjem. På trods af jeg hader det pillearbejde, så er det færdige resultat hæderligt, og det kan sagtens bruges til den kommende hjemmeside.
Desuden er kontrasten øget i Gerts øjne, og ikke beskåret så tæt igen, da det på ingen måde passede ind, hvis jeg snittede håret i toppen af billedet væk....prøv evt. selv med en finger eller lignende....ikke godt....
Hvad er der så ellers sket?
Jo, jeg begynder så småt at blive mere og mere klar til at kunne starte virksomheden op sådan helt for alvor. Hvor kan jeg tjene penge, hvem er mulige købere af min ydelse osv. Jeg er igang med at lave en liste med to potentielle områder, hvor jeg kan udvikle min forretning, og når den er færdig går jeg i dybden med hvert enkelt.....en spændende proces jeg for alvor ser frem til, men stadig så tager jeg tingene stille og roligt...igen så er det noget jeg har fået inspiration fra ude på nettet.
Så er jeg også ved at færdiggøre en gearliste, som jeg bare MÅ eje.....i toppen finder vi bl.a. Canon EF 24-70mm 2.8L, objektivet som, efter skiftet til FF er et MUST....det bedste Canon walk-around objektiv der findes (det koster så også omkring de 8K, så der skal lige opspares lidt endnu). Derudover er søgeren faldet på et Manfrotto Boom stativ (420B), som jeg nok ikke kan undvære ret meget længere. Og så nævner jeg blot i flæng: nye radiotriggere, flere flashs, flash brackets, tasker til udstyr osv...det kan være jeg lige laver en top 5/10 over most wanted....
Så har jeg fået fremkaldt en masse billeder. Og hvorfor skriver jeg det her? Jo, jeg vil ganske enkelt anbefale billedbutikken.dk for at være en hurtig og effektiv leverandør af ens pletskud. Hvis man bestiller inden kl. 16 (mener jeg) så kommer de i postkassen dagen efter. Det er ganske vist ikke den aller billigste service på nettet, men det virker professionelt, og resultatet viser ingen drastiske udsving ift. hvad jeg ser på min skærm (iMac 20" kalibreret af Spyder Elite 3). Jeg er tilfreds.
Derudover er jeg blevet booket til et bryllup i juni....uha....godt der er noget tid til at forberede sig!
Det var alt for nu - tjek mickoutzen.dk for de nyeste billeder, eller her i portfolien ved at klikke øverst.
Gert er nu kommet med som samarbejdspartner, og det var ham jeg denne gang skulle skyde et par billeder af. Klassisk butterfly-lyssætning - et lys en reflektor. Igen var det min 580EX'er der blev monteret bag min softbox fra Lastolite (som jeg nærmest tilbeder dagligt)....TTL ledning til kameraet....og WUUHUUU....mit NYE kamera....ja du hørte rigtigt, jeg har fået nyt kamera.....et Canon EOS 5D mkII direkte importeret fra Tyskland...noget af en frækkert...21mpx, 3fps, 1080p video, osv osv....lækkert lækkert....
Okay sidespring.....her kommer billedet:
Gert @ ISO 100, 50mm, f/5, 1/200s
Tiden var desværre en smule knap til dette portræt, hvilket gjorde at min "highlight" baggrund ikke blev sat op. I stedet for måtte jeg, som før nævnt, skyde med et enkelt lys, og derfor også fritlægge i post da jeg kom hjem. På trods af jeg hader det pillearbejde, så er det færdige resultat hæderligt, og det kan sagtens bruges til den kommende hjemmeside.
Desuden er kontrasten øget i Gerts øjne, og ikke beskåret så tæt igen, da det på ingen måde passede ind, hvis jeg snittede håret i toppen af billedet væk....prøv evt. selv med en finger eller lignende....ikke godt....
Hvad er der så ellers sket?
Jo, jeg begynder så småt at blive mere og mere klar til at kunne starte virksomheden op sådan helt for alvor. Hvor kan jeg tjene penge, hvem er mulige købere af min ydelse osv. Jeg er igang med at lave en liste med to potentielle områder, hvor jeg kan udvikle min forretning, og når den er færdig går jeg i dybden med hvert enkelt.....en spændende proces jeg for alvor ser frem til, men stadig så tager jeg tingene stille og roligt...igen så er det noget jeg har fået inspiration fra ude på nettet.
Så er jeg også ved at færdiggøre en gearliste, som jeg bare MÅ eje.....i toppen finder vi bl.a. Canon EF 24-70mm 2.8L, objektivet som, efter skiftet til FF er et MUST....det bedste Canon walk-around objektiv der findes (det koster så også omkring de 8K, så der skal lige opspares lidt endnu). Derudover er søgeren faldet på et Manfrotto Boom stativ (420B), som jeg nok ikke kan undvære ret meget længere. Og så nævner jeg blot i flæng: nye radiotriggere, flere flashs, flash brackets, tasker til udstyr osv...det kan være jeg lige laver en top 5/10 over most wanted....
Så har jeg fået fremkaldt en masse billeder. Og hvorfor skriver jeg det her? Jo, jeg vil ganske enkelt anbefale billedbutikken.dk for at være en hurtig og effektiv leverandør af ens pletskud. Hvis man bestiller inden kl. 16 (mener jeg) så kommer de i postkassen dagen efter. Det er ganske vist ikke den aller billigste service på nettet, men det virker professionelt, og resultatet viser ingen drastiske udsving ift. hvad jeg ser på min skærm (iMac 20" kalibreret af Spyder Elite 3). Jeg er tilfreds.
Derudover er jeg blevet booket til et bryllup i juni....uha....godt der er noget tid til at forberede sig!
Det var alt for nu - tjek mickoutzen.dk for de nyeste billeder, eller her i portfolien ved at klikke øverst.
#12 Nikolas the Greek
Her i uge 39 havde vi emneuge på skolen, og vi i mellemtrinnet arbejdede med vikinger. Udskolingen havde som traditionen byder Robinsonuge, og min gode kollega Nikolas var klædt ud som afghansk politimand. Det skulle jeg bare have et billede eller to af.
Setupet var lige til - en beauty dish med en 580EX+ TTL ledning til kameraet. Jeg har simpelthen fået nok af mine Cactus Triggere, og skal da også kun have sparet op til enten et sæt Skyports eller PWs.
Jeg er vild med, hvordan BD'en smider lyset omkring Nikolas her, på græsset og hegnet. Jeg har øget vignetteringen, for at effekten skal træde mere frem:

Nikolas @ ISO 100, 17mm, f/4.5, 1/250s

Nikolas @ ISO 100, 17mm, f/4.5, 1/250s
Næste billede har jeg brugt solen som modlys. BD'en sidder i toppen af brillerne, hvilket i mine øjne er en fed effekt. Jeg har leget med et gradueret filter i LR for at trække himlen frem/undereksponere den.

Nikolas @ ISO 100, 17mm, f/5.6, 1/250s
Sidste billede i denne omgang er jeg gået tættere på. Det svære ved at tage billederne med Nikolas var at vælge mellem en hvid husmur med vinduer eller hegnet i haven, som der var meget bevoksning op af, og svært at ramme den afghanske stemning i Danmark, men bortset fra lokationsvanskelighederne, så synes jeg faktisk det er ramt meget godt.

Nikolas @ ISO 100, 31mm, f/5, 1/250s
Setupet var lige til - en beauty dish med en 580EX+ TTL ledning til kameraet. Jeg har simpelthen fået nok af mine Cactus Triggere, og skal da også kun have sparet op til enten et sæt Skyports eller PWs.
Jeg er vild med, hvordan BD'en smider lyset omkring Nikolas her, på græsset og hegnet. Jeg har øget vignetteringen, for at effekten skal træde mere frem:
Nikolas @ ISO 100, 17mm, f/4.5, 1/250s
Nikolas @ ISO 100, 17mm, f/4.5, 1/250s
Næste billede har jeg brugt solen som modlys. BD'en sidder i toppen af brillerne, hvilket i mine øjne er en fed effekt. Jeg har leget med et gradueret filter i LR for at trække himlen frem/undereksponere den.
Nikolas @ ISO 100, 17mm, f/5.6, 1/250s
Sidste billede i denne omgang er jeg gået tættere på. Det svære ved at tage billederne med Nikolas var at vælge mellem en hvid husmur med vinduer eller hegnet i haven, som der var meget bevoksning op af, og svært at ramme den afghanske stemning i Danmark, men bortset fra lokationsvanskelighederne, så synes jeg faktisk det er ramt meget godt.
Nikolas @ ISO 100, 31mm, f/5, 1/250s
#11 Jan og Line
Jeg havde efterspurgt folk til en fotosession på Facebook, og en af mine tidligere HTX-buddies var hurtigt til at melde tilbage. Vi fik aftalt en fredag aften kl. 19, ved tunellen nær Dronningemaen og den store parkeringsplads.
Netop hjemvendt fra workshop, og med en masse nye ideer i hovedet, så blev der til at starte med alligevel tale om en ren kopi. Jeg har længe villet afprøve nogle af Joe McNallys ideer, og jeg blev bare nødt til at skyde "Creepy Guy in the Alley". Billedet er tænkt som en del af en serie på i alt en 5-6 billeder med det tema, at de skal kunne relateres til film, samt at der skal leges med gels'ne.
Min McNally fortolkning
Nå, jeg havde jo læst om, hvordan Joe fik taget billedet, og om hvor svært det ville være at få placeret vores Øksemorder rigtigt ift. lyset. Det var da også lidt en udfordring at få placeret Jan rigtigt, og ikke mindst lyset.....og øksen.....OG den skræmte Line, ikke mindst:

Farlig skygge af Jan/AXEKILLA'
Flashen der skyder gennem de tre lag sikkert gaffertapet 1/1 Green Gel er en SB-800 med en Cactus v4 som trigger:

Billede taget mod den grønne SB-800.
Her er det ifølge Joe vigtigt at flashen ikke arbejder på max, da jo mere lys man pumper igennem, jo lysere bliver den grønne farve på væggen. Mener den var sat på enten 1/8 eller 1/16 udladning.
Næste udfordring var at skyde hovedlyset ind på Line, hvorpå der var monteret en enkelt CTO gel:

Mener vi er på 1/4 udladning på den her, kan ikke huske det (noter noter noter næste gang!)
Sat sammen kom jeg frem til dette resultat:

Line og Jan @ ISO400, 28mm, f/4.0, 1/160s
Det sværeste her var faktisk at få Line til at se bange ud. Tro mig, jeg ville være ved at sk*** en snemand, hvis jeg blev forfulgt af en som Jan her, men det er så meget sværere at få frem, når øksemorderen er ens kæreste....hmm, nogen udtryk må være nemmere end andre at få frem....måske man kan arbejde med at gøre sine emner bange...sådan for alvor...ved lignende shoots....
Da jeg kom hjem og fik kigget billederne igennem slog det mig, at jeg kunne have fortolket hele Joes billede på en anden måde, og på den måde fået det skræmte udtryk med. Lad mig uddybe ideen til lyssætningen:
Bagerst i billedet har vi Jan, med grønt modlys. Line kommer løbende mod kameraet, mens hun kigger bagud. Idet hun kigger frem bliver billedet taget.....med overraskelse/skræmt som naturlig reaktion (jfr. Zack Arias' aktion <--> reaktion).
Hvis noget skulle ændres i den lyssætning som billedet blev taget ved, så ville jeg godt have haft mere grønt lys på væggen bagved, og et mere jævnbyrdigt grønt lys.
De to næste opstillinger
Noget af det vi arbejdede meget med på workshoppen var brugen af kantlys, og jeg havde på de næste to opstillinger med Jan og Line fokus på brugen af netop det....
Her blev Jan og Line placeret bag ved hegnet, med to stk. SB-800'ere bagved. Hovedlyset er - BTW - en Canon 580ex mkI, placeret bag min beauty dish. Ja, det er nok lidt underligt for nogen at jeg kører Nikon + Canon på flash, men Nikon som kantlys er bare noget af det smarteste, da de kører i SU-4 mode. Noget jeg endnu mangler at se på en Canon flash (som opererer via infrarødt signal, bvadr...), og noget der i det hele taget, nok mest pga. Nikons CLS system, har fået mig til at kraftigt overveje et Nikon hus til samlingen....dog tror jeg det forbliver ved Canon - for denne gang - 5D mkII ser ud som det oplagte valg pt, også mest fordi jeg har 4 stk Canon glas, som vil være en bekostelig affære at bytte til Nikons ditto.
Hvor kom vi fra.....jo, 3 lys opsætning. Udfordringen her var mørket. Solen var gået ned, og hvis der er noget mit 40D's fokussystem ikke RIGTIG bryder sig om, så er det mørke....så der blev stillet skarpt med den indbyggede flash, sat ledning på til hovedlyset og derefter skudt af på MF, for at holde fokuseringen.

Jan og Line @ISO100, 17mm, f/5.0, 1/160s. Håndholdt hovedlys.
Næste forsøg med hovedlys var lige foran starten på tunellen. Her skulle vi prøve at få tunnellen til at se uendeligt lang ud og arbejde med kantlys.

Line @ISO200, 17mm, f/6.3, 1/20s. Håndholdt hovedlys.

Jan @ISO200, 17mm, f/4.5, 1/20s. Håndholdt hovedlys.

Jan @ISO200, 17mm, f/4.5, 1/20s. Håndholdt hovedlys.
Evaluering
Overordnet set er jeg rigtig tilfreds med billederne. Kantlys er noget af det fedeste lige pt, det giver en übercool effekt. Jeg skal til at arbejde mere med gels'ne, også på kantlyset. Jeg så et billede på FS den anden dag, hvor kant/hår lyset var gelled grønt. Der fik jeg øjnene helt op for, hvor meget man egentlig kan lave med de skide små farvekort....mere af det tak.
Jeg arbejder selvfølgelig videre med ideerne til film-billederne, dette var kun det første i rækken. Jeg tænker bl.a. på et dystert shoot i en sidegade, gyde eller andet mørkt sted....evt. med en gadelampe....
Netop hjemvendt fra workshop, og med en masse nye ideer i hovedet, så blev der til at starte med alligevel tale om en ren kopi. Jeg har længe villet afprøve nogle af Joe McNallys ideer, og jeg blev bare nødt til at skyde "Creepy Guy in the Alley". Billedet er tænkt som en del af en serie på i alt en 5-6 billeder med det tema, at de skal kunne relateres til film, samt at der skal leges med gels'ne.
Min McNally fortolkning
Nå, jeg havde jo læst om, hvordan Joe fik taget billedet, og om hvor svært det ville være at få placeret vores Øksemorder rigtigt ift. lyset. Det var da også lidt en udfordring at få placeret Jan rigtigt, og ikke mindst lyset.....og øksen.....OG den skræmte Line, ikke mindst:
Farlig skygge af Jan/AXEKILLA'
Flashen der skyder gennem de tre lag sikkert gaffertapet 1/1 Green Gel er en SB-800 med en Cactus v4 som trigger:
Billede taget mod den grønne SB-800.
Her er det ifølge Joe vigtigt at flashen ikke arbejder på max, da jo mere lys man pumper igennem, jo lysere bliver den grønne farve på væggen. Mener den var sat på enten 1/8 eller 1/16 udladning.
Næste udfordring var at skyde hovedlyset ind på Line, hvorpå der var monteret en enkelt CTO gel:
Mener vi er på 1/4 udladning på den her, kan ikke huske det (noter noter noter næste gang!)
Sat sammen kom jeg frem til dette resultat:
Line og Jan @ ISO400, 28mm, f/4.0, 1/160s
Det sværeste her var faktisk at få Line til at se bange ud. Tro mig, jeg ville være ved at sk*** en snemand, hvis jeg blev forfulgt af en som Jan her, men det er så meget sværere at få frem, når øksemorderen er ens kæreste....hmm, nogen udtryk må være nemmere end andre at få frem....måske man kan arbejde med at gøre sine emner bange...sådan for alvor...ved lignende shoots....
Da jeg kom hjem og fik kigget billederne igennem slog det mig, at jeg kunne have fortolket hele Joes billede på en anden måde, og på den måde fået det skræmte udtryk med. Lad mig uddybe ideen til lyssætningen:
Bagerst i billedet har vi Jan, med grønt modlys. Line kommer løbende mod kameraet, mens hun kigger bagud. Idet hun kigger frem bliver billedet taget.....med overraskelse/skræmt som naturlig reaktion (jfr. Zack Arias' aktion <--> reaktion).
Hvis noget skulle ændres i den lyssætning som billedet blev taget ved, så ville jeg godt have haft mere grønt lys på væggen bagved, og et mere jævnbyrdigt grønt lys.
De to næste opstillinger
Noget af det vi arbejdede meget med på workshoppen var brugen af kantlys, og jeg havde på de næste to opstillinger med Jan og Line fokus på brugen af netop det....
Her blev Jan og Line placeret bag ved hegnet, med to stk. SB-800'ere bagved. Hovedlyset er - BTW - en Canon 580ex mkI, placeret bag min beauty dish. Ja, det er nok lidt underligt for nogen at jeg kører Nikon + Canon på flash, men Nikon som kantlys er bare noget af det smarteste, da de kører i SU-4 mode. Noget jeg endnu mangler at se på en Canon flash (som opererer via infrarødt signal, bvadr...), og noget der i det hele taget, nok mest pga. Nikons CLS system, har fået mig til at kraftigt overveje et Nikon hus til samlingen....dog tror jeg det forbliver ved Canon - for denne gang - 5D mkII ser ud som det oplagte valg pt, også mest fordi jeg har 4 stk Canon glas, som vil være en bekostelig affære at bytte til Nikons ditto.
Hvor kom vi fra.....jo, 3 lys opsætning. Udfordringen her var mørket. Solen var gået ned, og hvis der er noget mit 40D's fokussystem ikke RIGTIG bryder sig om, så er det mørke....så der blev stillet skarpt med den indbyggede flash, sat ledning på til hovedlyset og derefter skudt af på MF, for at holde fokuseringen.
Jan og Line @ISO100, 17mm, f/5.0, 1/160s. Håndholdt hovedlys.
Næste forsøg med hovedlys var lige foran starten på tunellen. Her skulle vi prøve at få tunnellen til at se uendeligt lang ud og arbejde med kantlys.
Line @ISO200, 17mm, f/6.3, 1/20s. Håndholdt hovedlys.
Jan @ISO200, 17mm, f/4.5, 1/20s. Håndholdt hovedlys.
Jan @ISO200, 17mm, f/4.5, 1/20s. Håndholdt hovedlys.
Evaluering
Overordnet set er jeg rigtig tilfreds med billederne. Kantlys er noget af det fedeste lige pt, det giver en übercool effekt. Jeg skal til at arbejde mere med gels'ne, også på kantlyset. Jeg så et billede på FS den anden dag, hvor kant/hår lyset var gelled grønt. Der fik jeg øjnene helt op for, hvor meget man egentlig kan lave med de skide små farvekort....mere af det tak.
Jeg arbejder selvfølgelig videre med ideerne til film-billederne, dette var kun det første i rækken. Jeg tænker bl.a. på et dystert shoot i en sidegade, gyde eller andet mørkt sted....evt. med en gadelampe....
#10 pssst....det fedeste shoot
Kære bloglæsere

Mathilde @ ISO100, 33mm, f/4.0, 1/200s
#2
Det næste billede af Mathilde var faktisk et billede jeg fik taget en smule uheldigt....troede jeg....for da jeg kom hjem på computeren og så det var det faktisk et af de fedeste...jeg havde ikke fået sat kantlyset op endnu (ved ikke lige hvorfor jeg vælger at smide billederne ind i den falske rækkefølge:) ).....anyway, jeg synes der er mange følelser gemt i dette billede, og det gør sig bare godt i S/H synes jeg.....

Mathilde @ ISO100, 50mm, f/4.0, 1/250s

Nicolai @ ISO100, 33mm, f/4.0, 1/250s
Thomas havde endnu engang gjort det opsøgende arbejde ift. at skaffe mennesker at stille foran kameraet (jeg skylder vist en omgang eller to på den konto). Denne gang skulle det gå ud over Nicolai og Mathilde.
Ideer.
Jeg havde ikke været på lokationen før, så jeg havde ikke helt ideerne til at starte med. Det måtte komme on-the-fly. Men virkelig fede baggrunde der var dernede, Thomas fik især gjort god brug af dem - se hans skud her. Men jeg må love for det er nogen fede baggrunde, rustne og mørke, og de passede bare perfekt til Mathildes mørk/røde hår (se billede 1)
#1
Desuden synes jeg det er en fed effekt med vinden i håret på det første billede her. Jeg har brugt to Nikon SB-800 til kantlys. Jeg har faktisk ikke rigtig skrevet så meget om dem her på bloggen, men jeg kom på den ide at gå over til Nikon Flash, da jeg føler de er lysår forud for Canon på det område. Zack Arias bruger samme system (skyder med Canon kamera men med Nikon flash) på den tre dages workshop som han afholdt for Creativelive.com - fedt webinar btw.....dog er jeg bange for der er kommet liiidt for meget skrald på kantlyset i dette eksempel...
Mathilde @ ISO100, 33mm, f/4.0, 1/200s
#2
Det næste billede af Mathilde var faktisk et billede jeg fik taget en smule uheldigt....troede jeg....for da jeg kom hjem på computeren og så det var det faktisk et af de fedeste...jeg havde ikke fået sat kantlyset op endnu (ved ikke lige hvorfor jeg vælger at smide billederne ind i den falske rækkefølge:) ).....anyway, jeg synes der er mange følelser gemt i dette billede, og det gør sig bare godt i S/H synes jeg.....
Mathilde @ ISO100, 50mm, f/4.0, 1/250s
#3
Jeg startede med Nicolai ved indgangen til pladsen bag Naturama, men det var desværre umuligt at få afstand nok til ham, så de bedste billeder fra det sted er i halv-total. Igen simpelt setup - beauty dish fra kamera venstre, oppe fra. Jeg er specielt tilfreds med beskæringen, jeg elsker bare de panorama lignende beskæringer, som nærmer sig 2:1 formatet....jeg har desuden arbejdet for at få refleksioner i brillerne fra BD'en.
Nicolai @ ISO100, 33mm, f/4.0, 1/250s
#4
Jeg er kommet til at synes mere og mere om dette billede. Jeg fik sat Nicolai ned foran en lavt monteret BD, og så ellers ned og ligge på maven for at få vinklen i skabet....jeg er ganske godt tilfreds med at jeg ikke har beskåret i hverken hænder eller fødder (godt man lærer lidt fra gang til gang :) )
#8 Tine og Katrine
Siden shootet med Nicolaj ved biografen (#7) er der sket mange ting, vi har været afsted på en del shoots, og tiden på bloggen har været lidt tynd, beklager. Jeg kan dog godt mærke fra gang til gang, at jeg tænker over de ting, som til at starte med var meningen med bloggen - de fire trin lige fra planlæggelse til evaluering.
Det næste shoot Thomas og jeg var på, var med Tine og Katrine....måske skal jeg lige sige at jeg har fået Thomas med på strobist vognen, hvilket har smittet ret meget af på hans portfolio. Det er virkelig et flot stykke arbejde han laver, respekt herfra.....ja, jeg har faktisk ikke været på shoot uden han har været med, det er lidt fedt at have en at dele det med :)
Tine og Katrine
Thomas havde fundet en fed lokation under den store Kvickly her i byen, hvor deres parkeringskælder ligger. Thomas havde fundet to piger fra hans gamle klasse som var med på at få taget et par billeder og samtidig hjælpe os med vores portfolio.
Vi delte os hurtigt og gik i hver sin ende af kælderen, og jeg havde på forhånd et fokuspunkt. UDTRYK! Shootet med Nicolaj sidst gav mig hurtigt indblik i vigtigheden af ansigtsudtryk, så det ikke er det samme der går igen på alle billeder.
Desuden havde jeg lånt en 85mm 1.2, et objektiv der vejer 3 gange så meget som kameraet, og koster 5 gange så meget, men NUIH den er lækker at arbejde med :)
De færdige billeder:
Jeg har prøvet at veksle mellem det bløde og det hårde udtryk, og har leget lidt med de forskellige ansigtsudtryk.
De første to billeder er af Katrine. Foruden at arbejde med udtrykket, så havde jeg også et mindre fokuspunkt, nemlig portrætter der viser hele personen, fra top til tå. Jeg vil gerne have så meget adspredelse i mit portfolio som muligt....det første her, der sidder Katrine dog på et par paller der er stablet....jeg er vild med lyset og baggrunden

ISO 100, 85mm, f/6.3, 1/100s
Lidt samme lyslægning som før, blot fra en anden vinkel.....slagskyggen er fed synes jeg, og væggen der forsvinder i mørket er cool....

Her med billedet af Tine prøvede jeg med vilje at skrue op for flashlyset. Jeg brugte samme lyssætning som med #5, desuden brugte jeg min Sunbouncer Micro Mini til at reflektere lyset op på Tine. Eneste forskel på dette billede og det andet i #5 er at objektet er placeret i et hjørne af hvide vægge (og en dør vist nok)....Øjnene er retoucheret, for at få dem til at træde endnu mere frem

Tine som sur....arbejder med de lidt hårde udtryk....

ISO 100, 50mm, f/5.0, 1/100s
Tine efter en Bojana-håndbold-scoring

Blødt udtryk

Jeg har lavet denne version i S/H og med dette tonede vintage-look, som jeg synes er rigtig fedt. Lys placeret i loftet af parkeringskælderen, og ikke andet....

Evaluering
Lokation = tilfreds
Lys = tilfreds
Efterbehandling = tilfreds
På daværende tidspunkt de fedeste billeder jeg havde taget (og som det ser ud nu, så har det allerede ændret sig) - more to come.....
Det næste shoot Thomas og jeg var på, var med Tine og Katrine....måske skal jeg lige sige at jeg har fået Thomas med på strobist vognen, hvilket har smittet ret meget af på hans portfolio. Det er virkelig et flot stykke arbejde han laver, respekt herfra.....ja, jeg har faktisk ikke været på shoot uden han har været med, det er lidt fedt at have en at dele det med :)
Tine og Katrine
Thomas havde fundet en fed lokation under den store Kvickly her i byen, hvor deres parkeringskælder ligger. Thomas havde fundet to piger fra hans gamle klasse som var med på at få taget et par billeder og samtidig hjælpe os med vores portfolio.
Vi delte os hurtigt og gik i hver sin ende af kælderen, og jeg havde på forhånd et fokuspunkt. UDTRYK! Shootet med Nicolaj sidst gav mig hurtigt indblik i vigtigheden af ansigtsudtryk, så det ikke er det samme der går igen på alle billeder.
Desuden havde jeg lånt en 85mm 1.2, et objektiv der vejer 3 gange så meget som kameraet, og koster 5 gange så meget, men NUIH den er lækker at arbejde med :)
De færdige billeder:
Jeg har prøvet at veksle mellem det bløde og det hårde udtryk, og har leget lidt med de forskellige ansigtsudtryk.
De første to billeder er af Katrine. Foruden at arbejde med udtrykket, så havde jeg også et mindre fokuspunkt, nemlig portrætter der viser hele personen, fra top til tå. Jeg vil gerne have så meget adspredelse i mit portfolio som muligt....det første her, der sidder Katrine dog på et par paller der er stablet....jeg er vild med lyset og baggrunden
ISO 100, 85mm, f/6.3, 1/100s
Lidt samme lyslægning som før, blot fra en anden vinkel.....slagskyggen er fed synes jeg, og væggen der forsvinder i mørket er cool....
ISO 100, 50mm, f/5.6, 1/100s
ISO 100, 50mm, f/5.0, 1/100s
Tine som sur....arbejder med de lidt hårde udtryk....
ISO 100, 50mm, f/5.0, 1/100s
ISO 100, 17mm, f/4.0, 1/100s
Blødt udtryk
ISO 100, 17mm, f/7.1, 1/100s
ISO 100, 85mm, f/9.0, 1/160s
Evaluering
Lokation = tilfreds
Lys = tilfreds
Efterbehandling = tilfreds
På daværende tidspunkt de fedeste billeder jeg havde taget (og som det ser ud nu, så har det allerede ændret sig) - more to come.....
#7 Shoot med Nicolaj ved Svendborg biograf
Thomas og jeg var for noget tid siden på havnen for at skyde løs, og vi var ikke sene til at aftale endnu en session. Thomas kendte Nicolaj fra Aikido, og vi skulle mødes nede foran biografen til en gang streetfotografering.
Jeg havde set en video på youtube, hvor fotograferne skød med sunbounce (2:48 inde i videoen). Et af klippene viser en deltager der snurrer rundt om en lygtepæl, og det skulle selvfølgelig afprøves :)
Nicolaj skulle også have nogle mere opstillede portrætter, og der var gyden mellem biografen og hotellet god, da der var skygge....dog var der meget vind, hvilket fik mig til at tænke i sandsække til mine stativer....mere om det senere....
Nå, de første to billeder herunder har vi prøvet at lave samme opstilling som på videoen. Jeg ved ikke helt, synes bedst om det andet billede. Jeg har brugt et ND4 gradueret filter for at trække mere af himlen frem, men mind mig lige om næste gang at det ikke er fedt på objektiver med meget vidvinkel....på nogle af billederne kan man sgu se filterholderen i kanten. Ikke godt.....det bliver på min 50mm....

ISO100, 17mm, f/4, 1/1250s, HSS flash håndholdt

ISO100, 17mm, f/4, 1/1250s, HSS flash håndholdt
Tredje billede i serien er en smule parcour inspireret. Det er taget direkte op i solen, og Nicolaj springer over bænken som jeg ligger under. Lidt svært at fange, men vi tog en del skud. Håndholdt flash med 1/1 CTO gel på.

Portrætter
Disse to billeder er de bedste fra serien, og dem jeg personligt er mest tilfreds med af flere grunde. Selve lokationen, baggrunden, lyset, reflektionen (California Sunbounce) og efterredigeringen. Der er dog en ting jeg ville ønske jeg havde gjort anderledes, og det slog mig desværre først da shootet var overstået; hvis man lægger mærke til ansigtsudtrykket hos Nicolaj så er det fuldstændig ens på alle billederne, og det er helt klart min opgave som fotograf at gøre det anderledes. Jeg har for tiden set rigtig meget med Zack Arias, og han er bare en mester til at få fede udtryk frem hos sine klienter. Jeg har taget det til mig, og vil i den grad forsøge at forbedre netop det punkt næste gang jeg er på opgave.


Jeg havde set en video på youtube, hvor fotograferne skød med sunbounce (2:48 inde i videoen). Et af klippene viser en deltager der snurrer rundt om en lygtepæl, og det skulle selvfølgelig afprøves :)
Nicolaj skulle også have nogle mere opstillede portrætter, og der var gyden mellem biografen og hotellet god, da der var skygge....dog var der meget vind, hvilket fik mig til at tænke i sandsække til mine stativer....mere om det senere....
Nå, de første to billeder herunder har vi prøvet at lave samme opstilling som på videoen. Jeg ved ikke helt, synes bedst om det andet billede. Jeg har brugt et ND4 gradueret filter for at trække mere af himlen frem, men mind mig lige om næste gang at det ikke er fedt på objektiver med meget vidvinkel....på nogle af billederne kan man sgu se filterholderen i kanten. Ikke godt.....det bliver på min 50mm....
ISO100, 17mm, f/4, 1/1250s, HSS flash håndholdt
ISO100, 17mm, f/4, 1/1250s, HSS flash håndholdt
Tredje billede i serien er en smule parcour inspireret. Det er taget direkte op i solen, og Nicolaj springer over bænken som jeg ligger under. Lidt svært at fange, men vi tog en del skud. Håndholdt flash med 1/1 CTO gel på.
ISO100, 17mm, f/4, 1/1250s, HSS flash håndholdt (note: mindre blændeåbning for at få solen mere "stjerne" agtig, så den ikke kun er en stor hvid klump).
Portrætter
Disse to billeder er de bedste fra serien, og dem jeg personligt er mest tilfreds med af flere grunde. Selve lokationen, baggrunden, lyset, reflektionen (California Sunbounce) og efterredigeringen. Der er dog en ting jeg ville ønske jeg havde gjort anderledes, og det slog mig desværre først da shootet var overstået; hvis man lægger mærke til ansigtsudtrykket hos Nicolaj så er det fuldstændig ens på alle billederne, og det er helt klart min opgave som fotograf at gøre det anderledes. Jeg har for tiden set rigtig meget med Zack Arias, og han er bare en mester til at få fede udtryk frem hos sine klienter. Jeg har taget det til mig, og vil i den grad forsøge at forbedre netop det punkt næste gang jeg er på opgave.
#6 På Svendborg havn
Nu er det ved - igen - at være noget tid siden jeg har skrevet her på bloggen. Det er der en rigtig god grund til, jeg er nemlig blevet far for første gang.
Inden det skete nåede Thomas J og jeg ud på to locations for bare at nørde lidt foto, og det første sted vi var henne, var på havnen i Svendborg.
Hele ideen med shootet var at tage et hel-krops portræt, hængende i luften med et par flash fra hver side, og med den blå port som baggrund. Det var udgangspunktet, og derfra skulle vi blot tage tingene lidt som de kom.....og tro mig, der kom til at ske ret meget faktisk....læs med her....
Da vi havde været i gang i 20-30 minutter, og fået absolut intet brugbart i kassen, så kom der fire unge drenge kørende på et par scootere, og spurgte om de ikke måtte være med. De var ret vilde....vi fortsatte først med det vi var igang med:

At springe op af væggen, hvorefter flash-lyset fastfryser bevægelsen. ISO 100, 17mm, f/7.1, 1/250s.
Og da drengene samtidigt havde travlt med at råbe efter samtlige piger der gik forbi på vej hjem fra stranden var de umulige at få samling på, da de selv foreslog at få taget et gruppe portræt. Herunder er et af de fedeste taget af Thomas, og senere efterbehandlet i LR. Der er klonet en kamerataske væk til højre på jorden, og derefter cross-processed i PS. Det fedeste udtryk de drenge har....det kunne være fedt, hvis vi kunne lave mere med dem (så skriv endelig til mig, hvis I læser dette plz)

ISO 100, 18mm, f/4.5, 1/200s, flash håndholdt 45grader fra kam. venstre.
Den ene af gutterne var meget interesseret i at få taget et enkeltportræt, sikkert til hans facebookprofil eller lignende. Igen et kanon fedt udtryk, ham her ville være super at arbejde med i fremtiden.

ISO 100, 18mm, f/4.5, 1/200s, flash håndholdt 45grader fra kam. venstre.
De tre andre gutter ville gerne have taget et portræt, hvor de var sammen. Eneste minus her var at de på alle billeder kom med fuck-fingeren....den er altså beskåret væk her, men alligevel synes jeg billedet holder. Generelt er der en sydlandsk stemning over billederne, især med gruppebilledet på scooteren.

ISO 100, 44mm, f/6.3, 1/250s, flash fra kamera venstre (man kan næsten gætte vinklen udfra slagskyggen)
Jeg har også længe gået med planer om nogle anderledes portrætter, der adskiller sig fra de klassiske setups. Derfor blev det til dette portræt, som er sat sammen af to billeder. Der er ikke ændret på lyssætningen ved de to billeder, hvilket har gjort dem nemmere at sætte sammen. Brændvidden er dog forskellig, hvilket bevirker den mere slørede baggrund på billedet til venstre. Kontrasten er øget yderligere, og der er sortnet i hjørnerne. Billedet er desuden lagt på fotostart.dk, hvor jeg har fået god kritik (til at starte med var billederne sat omvendt og beskæringen var en smule anderledes).

Inden det skete nåede Thomas J og jeg ud på to locations for bare at nørde lidt foto, og det første sted vi var henne, var på havnen i Svendborg.
Hele ideen med shootet var at tage et hel-krops portræt, hængende i luften med et par flash fra hver side, og med den blå port som baggrund. Det var udgangspunktet, og derfra skulle vi blot tage tingene lidt som de kom.....og tro mig, der kom til at ske ret meget faktisk....læs med her....
Da vi havde været i gang i 20-30 minutter, og fået absolut intet brugbart i kassen, så kom der fire unge drenge kørende på et par scootere, og spurgte om de ikke måtte være med. De var ret vilde....vi fortsatte først med det vi var igang med:
At springe op af væggen, hvorefter flash-lyset fastfryser bevægelsen. ISO 100, 17mm, f/7.1, 1/250s.
Og da drengene samtidigt havde travlt med at råbe efter samtlige piger der gik forbi på vej hjem fra stranden var de umulige at få samling på, da de selv foreslog at få taget et gruppe portræt. Herunder er et af de fedeste taget af Thomas, og senere efterbehandlet i LR. Der er klonet en kamerataske væk til højre på jorden, og derefter cross-processed i PS. Det fedeste udtryk de drenge har....det kunne være fedt, hvis vi kunne lave mere med dem (så skriv endelig til mig, hvis I læser dette plz)
ISO 100, 18mm, f/4.5, 1/200s, flash håndholdt 45grader fra kam. venstre.
Den ene af gutterne var meget interesseret i at få taget et enkeltportræt, sikkert til hans facebookprofil eller lignende. Igen et kanon fedt udtryk, ham her ville være super at arbejde med i fremtiden.
ISO 100, 18mm, f/4.5, 1/200s, flash håndholdt 45grader fra kam. venstre.
De tre andre gutter ville gerne have taget et portræt, hvor de var sammen. Eneste minus her var at de på alle billeder kom med fuck-fingeren....den er altså beskåret væk her, men alligevel synes jeg billedet holder. Generelt er der en sydlandsk stemning over billederne, især med gruppebilledet på scooteren.
ISO 100, 44mm, f/6.3, 1/250s, flash fra kamera venstre (man kan næsten gætte vinklen udfra slagskyggen)
Jeg har også længe gået med planer om nogle anderledes portrætter, der adskiller sig fra de klassiske setups. Derfor blev det til dette portræt, som er sat sammen af to billeder. Der er ikke ændret på lyssætningen ved de to billeder, hvilket har gjort dem nemmere at sætte sammen. Brændvidden er dog forskellig, hvilket bevirker den mere slørede baggrund på billedet til venstre. Kontrasten er øget yderligere, og der er sortnet i hjørnerne. Billedet er desuden lagt på fotostart.dk, hvor jeg har fået god kritik (til at starte med var billederne sat omvendt og beskæringen var en smule anderledes).
Alt i alt en fed session med Thomas, hvilket har gjort at vi begge har fået meget mere blod på tanden. Vi var begge vildt oppe og køre over at vi pludselig fik besøg af de fire gutter, og billederne er bare så meget federe end dem vi selv ville få taget med kun os selv. Vi havde håbet at kunne lave flere billeder med drengene, men de har desværre ikke svaret på den mail vi sendte. I stedet kan I glæde jer til næste indlæg her på bloggen for at se, hvad vi fandt på i stedet for.
Mere i vente...
Mere i vente...
#5 - 3 dage over tid
Nu er det ved at være længe siden jeg sidst har blogget, og det beklager jeg selvfølgelig. Derfor kommer denne post dels til at dreje sig om det næste shoot i rækken, dels om lidt andre opdateringer i mit liv som foto-entusiast .

Oversigt over vores forgang.
Oversigtsbillede

Billede af forgangen.
Det færdige resultat

Anja ved ISO 100, 50mm f/3,5 1/125s

Tanker og ideer
Jeg har været alene hjemme idag, og det resulterede i et par timer i godt selskab med Zack Arias, og hans One Light Workshop. Det er en dobbelt-dvd, hvor han kommer med grundlæggende viden omkring det at fotografere med en lyskilde. Her gennemgår han både softbokse, paraplyer, flash-triggere og meget mere. Jeg har ikke set den færdig endnu, men blev bare nødt til at prøve en af teknikkerne af. Det er en af de første teknikker han viser på dvd'erne, og er egentlig ret simpel; en flash monteret på stativ med omni-bouncer pegende lodret op. Tricket er at lade flashen omgive subjektet med lys, og i dette tilfælde virkede det med 1/1 udladning.
Lysdiagram
Lysdiagram
Oversigt over vores forgang.
Oversigtsbillede
Billede af forgangen.
Det færdige resultat
Anja ved ISO 100, 50mm f/3,5 1/125s
Anja ved ISO 100, 50mm f/4 1/125s
Refleksion
Teknikken er ret fed. Den stiller lidt krav til det rum man tager billeder i, det må ikke være for stort, da der skal være vægge til at reflektere lyset fra, men når det er gjort er det relativt nemt at få en helt hvid baggrund. Ulempen kan være at der ikke kommer catchlight i øjnene, men det vil man sikkert kunne gøre med en ekstra lyskilde. Det blev bare ikke resultatet her, da målet var netop én lyskilde.
Lettere efterbehandling i photoshop og lightroom for at få renset baggrunden helt (der var et håndtag og en dør man akkurat kunne ane). Desuden er farverne trukket en smule ud og clarity er øget.
Næste gang jeg vil prøve teknikken så vil jeg enten prøve at sætte en flash med snoot til at give catch-light i øjnene, og/eller bløde skyggerne ved halsen op vha. reflektor.
Hvad sker der ellers i den fotografiske del af mit liv?
Jeg har fået sommerferie, og bortset fra ovenstående - at vi venter os en bette en - så ved jeg godt hvad den skal bruges på.....den skal stå på at opbygge mit portfolio lidt hurtigere end først påregnet. Jeg er nemlig kommet med i et lille produktionsselskab Fionia Film sammen med tre andre, hvor jeg står for reportage- og portrætfotograferingen, når der er brug for det. Det er på freelance basis, og jeg er bare super spændt på, hvad det kan blive til. Åbnings
Til det formål har jeg allerede nu startet projekt portfolio, hvor www.mickoutzen.dk er sat af til formålet. For et par uger siden fulgte jeg Zack Arias' weekend webinar, hvor han netop snakkede om det at starte som selvstændig fotograf, og noget af det han slår på er, at man ikke først skal springe ud som fotograf når man har et kæmpe portfolio....nææh, han mener man blot skal starte med en lille håndfuld billeder, og ellers bare komme ud og lære folk at kende. Det er det der giver mad på bordet, så det er bare afsted :)
Derfor har jeg udvalgt 15 (forhåbentlig 20 i løbet af sommeren) billeder til at starte med, lavet en wix præsentation og udgivet den på hjemmesiden vha. iWeb. Tjek det selv ud, og kom gerne med en kommentar herunder.
Dvs. 5 billeder før sommeren er færdig, hvor de enkelte personer bliver fremstillet fra hoved til tå. Det var nemlig noget af det der ramte mig da jeg skulle vælge billeder ud til mit portfolio - alle billeder er taget ret tæt på, der skal også være billeder der viser fuld-krops portrætter.
Det bliver en spændende sommer :)
/Mick
#4 Fionia Film
Jeg har en kollega der sammen med et par andre har startet firmaet Fionia Film. Han havde set mit billede fra den sidste workshop jeg var på, og han var interesseret i noget i samme stil....dog uden at være ligeså kontrastfyldt....(for at skjule alle rynkerne :) )
Oversigtsbilleder og opstillinger
Opstilling bag fiskebutikken på havnen i Svendborg....det kunne egentlig have været hvor som helst, da lærredet var baggrunden....diagrammet er her:
Oversigtsbillede over enkeltportrætterne. Copy-paste fra workshoppen, dog ikke paraply, men softbox.
Gutterne havde derudover brug for et gruppeportræt. Lyset var fedt, derfor kørte jeg naturligt lys only....her er diagrammet:

Naturligt lys. Det fede her var brugen af et ND4 gradueret filter, der er med til at undereksponere i den øvre del af billedet, på trods af at jeg eksponerer efter gruppen (desuden er et yderligere gradueret lag med til at forstærke effekten vha. LightRoom - endnu et trick lært på Nicolai Brix' workshop). Se mere under næste punkt.
Finale...næsten..
Jeg valgte at lave to portrætter af hver, et hvor jeg går tæt på, og et hvor jeg har beskåret endnu tættere. Jeg har fået øjnene op for, hvor fedt det egentlig er beskære i ansigterne for at komme tættere på (uden at det kommer for tæt)....her kommer lige et eksempel før finale-billederne i denne omgang:

Screendump fra LightRoom. Et billede taget længe før flash kom ind i billedet (....) Det er redigeret let (-vibrance, +clarity, +exposure, +blacks, +contrast, +sharpening/masking), og beskåret for at gøre det mere interessant.
Finale
Christian


Sune


Thomas


Gruppe

Evaluering
Virkelig en spændende opgave, og en fed mulighed for at prøve en af opstillingerne af fra workshoppen. Jeg er ovenud tilfreds med resultaterne, både enkeltportrætterne, men så sandelig også gruppebillederne...(se evt. Flickr stream'en for flere udgaver - også s/h)....synes det giver en super fed effekt når man skruer ned for vibrance (ca. halvt ned), ikke s/h, men heller ikke fuld spræl på farverne (se bl.a. Nicolai Brix' billede med samme eksempel her og her). Derudover er der lagt et gradueret lag på himlen, hvor farverne bliver undereksponeret (mørkere).
Fionia Film er et nyt initiativ, så derfor havde de brug for et par billeder til at starte op med.
Ideer til billedet:
Jeg ville bruge samme lyssætning som den på workshoppen, det var udgangspunktet, nemlig "butterfly"....den giver et ret fedt udtryk, hvis man går tæt på (det var nemlig planen....tæt på...vedkommende). Dog skulle paraplyen i setup'et skiftes ud med Lastolite Softbox'en, af primært to grunde: en smule blødere lys end paraplyen, samt vejrforholdene på dagen (blæsvejr).....en smule nemmere at styre softbox'en....
Oversigtsbilleder og opstillinger
Opstilling bag fiskebutikken på havnen i Svendborg....det kunne egentlig have været hvor som helst, da lærredet var baggrunden....diagrammet er her:
Oversigtsbillede over enkeltportrætterne. Copy-paste fra workshoppen, dog ikke paraply, men softbox.
Gutterne havde derudover brug for et gruppeportræt. Lyset var fedt, derfor kørte jeg naturligt lys only....her er diagrammet:
Naturligt lys. Det fede her var brugen af et ND4 gradueret filter, der er med til at undereksponere i den øvre del af billedet, på trods af at jeg eksponerer efter gruppen (desuden er et yderligere gradueret lag med til at forstærke effekten vha. LightRoom - endnu et trick lært på Nicolai Brix' workshop). Se mere under næste punkt.
Finale...næsten..
Jeg valgte at lave to portrætter af hver, et hvor jeg går tæt på, og et hvor jeg har beskåret endnu tættere. Jeg har fået øjnene op for, hvor fedt det egentlig er beskære i ansigterne for at komme tættere på (uden at det kommer for tæt)....her kommer lige et eksempel før finale-billederne i denne omgang:
Screendump fra LightRoom. Et billede taget længe før flash kom ind i billedet (....) Det er redigeret let (-vibrance, +clarity, +exposure, +blacks, +contrast, +sharpening/masking), og beskåret for at gøre det mere interessant.
Finale
Christian
Sune
Thomas
Gruppe
Evaluering
Virkelig en spændende opgave, og en fed mulighed for at prøve en af opstillingerne af fra workshoppen. Jeg er ovenud tilfreds med resultaterne, både enkeltportrætterne, men så sandelig også gruppebillederne...(se evt. Flickr stream'en for flere udgaver - også s/h)....synes det giver en super fed effekt når man skruer ned for vibrance (ca. halvt ned), ikke s/h, men heller ikke fuld spræl på farverne (se bl.a. Nicolai Brix' billede med samme eksempel her og her). Derudover er der lagt et gradueret lag på himlen, hvor farverne bliver undereksponeret (mørkere).
#3 - To hurtige lysopsætninger
Igår (søndag red.) ville jeg prøve at lege lidt med et par lysopsætninger som jeg har gået og tænkt på. Det startede med at en konkurrence på fotograftips.dk blev udskrevet, hvor reglerne var, at der som minimum skulle bruges to speedlites....jeg gik straks igang med at tænke, og kom frem til at jeg ville prøve følgende to opsætninger:
Ideer og skitser
45-45 rembrandt
Med min nye 60x60cm Lastolite Softbox er det ingen sag at styre lyset og gøre det blødt og lækkert. Det var målet med denne opstilling - et klassisk billede.

Hovedlyset placeret bag ansigtet + reflektor
Jeg har læst om denne opsætning af lys, men jeg har ikke et navn til den endnu. Lyset kommer fra kamera-højre (bagfra ansigtet, se lys-diagrammet herunder) og giver hår lys, mens spildlyset bliver reflekteret tilbage i ansigtet.

Anja er en rigtig varm og dejlig person, så jeg ville prøve at skabe lidt glød i hendes hår ved at skyde en gridded flash ind skråt bagfra i begge opstillinger. På flashen er der yderligere monteret en 1/1 CTO (Color Temperature Orange) gel. Jeg mangler dog en del øvelse i at bruge disse gels, men det er nogle ret så fede effekter man kan få ud af det....bl.a. Joe McNally bruger dem, og jeg er mildest talt imponeret over hvor fedt det han laver er....
Oversigtsbillede
Billedet er taget i stuen i vores lejlighed. Reflektoren er placeret nederst i billedet til venstre, kickerlyset i vindueskarmen med en 1/1 CTO gel på. Softbox som keylight. Kickerlyset arbejder et trin over hovedlyset for at give en kraftig adskillelse fra baggrunden. F.eks. hvis mit keylight giver 1/2 udladning, så giver min kicker 1/1 udladning.
Jeg bruger desuden en TTL ledning, så jeg får lidt mere frihed til at bruge lukkertider kortere end 1/250s (hvis jeg skal have alt det omgivende lys udelukket). Det er heller ikke noget problem at tricke kicker'en, da den kører som Slave, og ikke har problemer med at se hovedlyset.
Færdig arbejde
Her er de færdige billeder af min dejlige bedre halvdel:
#1

Anja @ ISO100, 47mm, f/3.2, 1/250s
#2

Anja @ ISO100, 43mm, f/3.5, 1/250s
#3a

Anja @ ISO100, 44mm, f/3.2, 1/100s
#3b

Anja @ ISO100, 44mm, f/3.2, 1/100s
#4

Anja @ ISO100, 24mm, f/3.2, 1/100s
Refleksion
Det fungerer rigtig godt med Zebratæppet på sunbounce reflektoren, især på billede #2 og #3ab....stuen er dog for lille til at tage billeder i, da jeg hele tiden bliver nødt til at flytte ting fra gulv og vægge.....jeg skal dog helt sikkert forsøge mig noget mere med de gels der....
Jeg ved endnu ikke hvilke billeder jeg skal sende ind til konkurrencen, så jeg opretter lige en poll - så jeg bliver glad hvis du vil give din stemme med :)
Ideer og skitser
45-45 rembrandt
Med min nye 60x60cm Lastolite Softbox er det ingen sag at styre lyset og gøre det blødt og lækkert. Det var målet med denne opstilling - et klassisk billede.
Hovedlyset placeret bag ansigtet + reflektor
Jeg har læst om denne opsætning af lys, men jeg har ikke et navn til den endnu. Lyset kommer fra kamera-højre (bagfra ansigtet, se lys-diagrammet herunder) og giver hår lys, mens spildlyset bliver reflekteret tilbage i ansigtet.
Anja er en rigtig varm og dejlig person, så jeg ville prøve at skabe lidt glød i hendes hår ved at skyde en gridded flash ind skråt bagfra i begge opstillinger. På flashen er der yderligere monteret en 1/1 CTO (Color Temperature Orange) gel. Jeg mangler dog en del øvelse i at bruge disse gels, men det er nogle ret så fede effekter man kan få ud af det....bl.a. Joe McNally bruger dem, og jeg er mildest talt imponeret over hvor fedt det han laver er....
Oversigtsbillede
Jeg bruger desuden en TTL ledning, så jeg får lidt mere frihed til at bruge lukkertider kortere end 1/250s (hvis jeg skal have alt det omgivende lys udelukket). Det er heller ikke noget problem at tricke kicker'en, da den kører som Slave, og ikke har problemer med at se hovedlyset.
Færdig arbejde
Her er de færdige billeder af min dejlige bedre halvdel:
#1
Anja @ ISO100, 47mm, f/3.2, 1/250s
#2
Anja @ ISO100, 43mm, f/3.5, 1/250s
#3a
Anja @ ISO100, 44mm, f/3.2, 1/100s
#3b
Anja @ ISO100, 44mm, f/3.2, 1/100s
#4
Anja @ ISO100, 24mm, f/3.2, 1/100s
Refleksion
Det fungerer rigtig godt med Zebratæppet på sunbounce reflektoren, især på billede #2 og #3ab....stuen er dog for lille til at tage billeder i, da jeg hele tiden bliver nødt til at flytte ting fra gulv og vægge.....jeg skal dog helt sikkert forsøge mig noget mere med de gels der....
Jeg ved endnu ikke hvilke billeder jeg skal sende ind til konkurrencen, så jeg opretter lige en poll - så jeg bliver glad hvis du vil give din stemme med :)
Subscribe to:
Posts (Atom)