#3 - To hurtige lysopsætninger

Igår (søndag red.) ville jeg prøve at lege lidt med et par lysopsætninger som jeg har gået og tænkt på. Det startede med at en konkurrence på fotograftips.dk blev udskrevet, hvor reglerne var, at der som minimum skulle bruges to speedlites....jeg gik straks igang med at tænke, og kom frem til at jeg ville prøve følgende to opsætninger:

Ideer og skitser

45-45 rembrandt
Med min nye 60x60cm Lastolite Softbox er det ingen sag at styre lyset og gøre det blødt og lækkert. Det var målet med denne opstilling - et klassisk billede.

rembrandt




Hovedlyset placeret bag ansigtet + reflektor
Jeg har læst om denne opsætning af lys, men jeg har ikke et navn til den endnu. Lyset kommer fra kamera-højre (bagfra ansigtet, se lys-diagrammet herunder) og giver hår lys, mens spildlyset bliver reflekteret tilbage i ansigtet.

bagved
Anja er en rigtig varm og dejlig person, så jeg ville prøve at skabe lidt glød i hendes hår ved at skyde en gridded flash ind skråt bagfra i begge opstillinger. På flashen er der yderligere monteret en 1/1 CTO (Color Temperature Orange) gel. Jeg mangler dog en del øvelse i at bruge disse gels, men det er nogle ret så fede effekter man kan få ud af det....bl.a. Joe McNally bruger dem, og jeg er mildest talt imponeret over hvor fedt det han laver er....



Oversigtsbillede

_MG_2413Billedet er taget i stuen i vores lejlighed. Reflektoren er placeret nederst i billedet til venstre, kickerlyset i vindueskarmen med en 1/1 CTO gel på. Softbox som keylight. Kickerlyset arbejder et trin over hovedlyset for at give en kraftig adskillelse fra baggrunden. F.eks. hvis mit keylight giver 1/2 udladning, så giver min kicker 1/1 udladning.
Jeg bruger desuden en TTL ledning, så jeg får lidt mere frihed til at bruge lukkertider kortere end 1/250s (hvis jeg skal have alt det omgivende lys udelukket). Det er heller ikke noget problem at tricke kicker'en, da den kører som Slave, og ikke har problemer med at se hovedlyset.

Færdig arbejde
Her er de færdige billeder af min dejlige bedre halvdel:

#1
_MG_2418-Edit
Anja @ ISO100, 47mm, f/3.2, 1/250s

#2
_MG_2422-Edit
Anja @ ISO100, 43mm, f/3.5, 1/250s

#3a
_MG_2454-Edit
Anja @ ISO100, 44mm, f/3.2, 1/100s

#3b
_MG_2454-Edit-Edit
Anja @ ISO100, 44mm, f/3.2, 1/100s

#4
_MG_2461-Edit
Anja @ ISO100, 24mm, f/3.2, 1/100s


Refleksion
Det fungerer rigtig godt med Zebratæppet på sunbounce reflektoren, især på billede #2 og #3ab....stuen er dog for lille til at tage billeder i, da jeg hele tiden bliver nødt til at flytte ting fra gulv og vægge.....jeg skal dog helt sikkert forsøge mig noget mere med de gels der....

Jeg ved endnu ikke hvilke billeder jeg skal sende ind til konkurrencen, så jeg opretter lige en poll - så jeg bliver glad hvis du vil give din stemme med :)

0 kommentarer:

Post a Comment