#4 Fionia Film

Jeg har en kollega der sammen med et par andre har startet firmaet Fionia Film. Han havde set mit billede fra den sidste workshop jeg var på, og han var interesseret i noget i samme stil....dog uden at være ligeså kontrastfyldt....(for at skjule alle rynkerne :) )

Fionia Film er et nyt initiativ, så derfor havde de brug for et par billeder til at starte op med. 

Ideer til billedet:
Jeg ville bruge samme lyssætning som den på workshoppen, det var udgangspunktet, nemlig "butterfly"....den giver et ret fedt udtryk, hvis man går tæt på (det var nemlig planen....tæt på...vedkommende). Dog skulle paraplyen i setup'et skiftes ud med Lastolite Softbox'en, af primært to grunde: en smule blødere lys end paraplyen, samt vejrforholdene på dagen (blæsvejr).....en smule nemmere at styre softbox'en....

Oversigtsbilleder og opstillinger
Opstilling bag fiskebutikken på havnen i Svendborg....det kunne egentlig have været hvor som helst, da lærredet var baggrunden....diagrammet er her:
#4a
Oversigtsbillede over enkeltportrætterne. Copy-paste fra workshoppen, dog ikke paraply, men softbox.


Gutterne havde derudover brug for et gruppeportræt. Lyset var fedt, derfor kørte jeg naturligt lys only....her er diagrammet:
#4b
Naturligt lys. Det fede her var brugen af et ND4 gradueret filter, der er med til at undereksponere i den øvre del af billedet, på trods af at jeg eksponerer efter gruppen (desuden er et yderligere gradueret lag med til at forstærke effekten vha. LightRoom - endnu et trick lært på Nicolai Brix' workshop). Se mere under næste punkt.


Finale...næsten..
Jeg valgte at lave to portrætter af hver, et hvor jeg går tæt på, og et hvor jeg har beskåret endnu tættere. Jeg har fået øjnene op for, hvor fedt det egentlig er beskære i ansigterne for at komme tættere på (uden at det kommer for tæt)....her kommer lige et eksempel før finale-billederne i denne omgang:

Skærmbillede 2010-05-26 kl. 16.39.48
Screendump fra LightRoom. Et billede taget længe før flash kom ind i billedet (....) Det er redigeret let (-vibrance, +clarity, +exposure, +blacks, +contrast, +sharpening/masking), og beskåret for at gøre det mere interessant.


Finale
Christian
_MG_2539

_MG_2527-Edit

Sune
_MG_2523-Edit

_MG_2522-Edit

Thomas
_MG_2502-Edit

_MG_2503-Edit

Gruppe
_MG_2511-Edit

Evaluering
Virkelig en spændende opgave, og en fed mulighed for at prøve en af opstillingerne af fra workshoppen. Jeg er ovenud tilfreds med resultaterne, både enkeltportrætterne, men så sandelig også gruppebillederne...(se evt. Flickr stream'en for flere udgaver - også s/h)....synes det giver en super fed effekt når man skruer ned for vibrance (ca. halvt ned), ikke s/h, men heller ikke fuld spræl på farverne (se bl.a. Nicolai Brix' billede med samme eksempel her og her). Derudover er der lagt et gradueret lag på himlen, hvor farverne bliver undereksponeret (mørkere).

0 kommentarer:

Post a Comment