Showing posts with label (2) Oversigtsbilleder og opstillinger. Show all posts
Showing posts with label (2) Oversigtsbilleder og opstillinger. Show all posts

#5 - 3 dage over tid

Nu er det ved at være længe siden jeg sidst har blogget, og det beklager jeg selvfølgelig. Derfor kommer denne post dels til at dreje sig om det næste shoot i rækken, dels om lidt andre opdateringer i mit liv som foto-entusiast .

Tanker og ideer
Jeg har været alene hjemme idag, og det resulterede i et par timer i godt selskab med Zack Arias, og hans One Light Workshop. Det er en dobbelt-dvd, hvor han kommer med grundlæggende viden omkring det at fotografere med en lyskilde. Her gennemgår han både softbokse, paraplyer, flash-triggere og meget mere. Jeg har ikke set den færdig endnu, men blev bare nødt til at prøve en af teknikkerne af. Det er en af de første teknikker han viser på dvd'erne, og er egentlig ret simpel; en flash monteret på stativ med omni-bouncer pegende lodret op. Tricket er at lade flashen omgive subjektet med lys, og i dette tilfælde virkede det med 1/1 udladning.


Lysdiagram
Lighting-Diagram-Sheet-G-1.0-2
Oversigt over vores forgang.


Oversigtsbillede
_MG_4031
Billede af forgangen.






Det færdige resultat
_MG_4026-Edit
Anja ved ISO 100, 50mm f/3,5 1/125s
_MG_4016-Edit

Anja ved ISO 100, 50mm f/4 1/125s

Refleksion
Teknikken er ret fed. Den stiller lidt krav til det rum man tager billeder i, det må ikke være for stort, da der skal være vægge til at reflektere lyset fra, men når det er gjort er det relativt nemt at få en helt hvid baggrund. Ulempen kan være at der ikke kommer catchlight i øjnene, men det vil man sikkert kunne gøre med en ekstra lyskilde. Det blev bare ikke resultatet her, da målet var netop én lyskilde.
Lettere efterbehandling i photoshop og lightroom for at få renset baggrunden helt (der var et håndtag og en dør man akkurat kunne ane). Desuden er farverne trukket en smule ud og clarity er øget.
Næste gang jeg vil prøve teknikken så vil jeg enten prøve at sætte en flash med snoot til at give catch-light i øjnene, og/eller bløde skyggerne ved halsen op vha. reflektor.


Hvad sker der ellers i den fotografiske del af mit liv?
Jeg har fået sommerferie, og bortset fra ovenstående - at vi venter os en bette en - så ved jeg godt hvad den skal bruges på.....den skal stå på at opbygge mit portfolio lidt hurtigere end først påregnet. Jeg er nemlig kommet med i et lille produktionsselskab Fionia Film sammen med tre andre, hvor jeg står for reportage- og portrætfotograferingen, når der er brug for det. Det er på freelance basis, og jeg er bare super spændt på, hvad det kan blive til. Åbnings
Til det formål har jeg allerede nu startet projekt portfolio, hvor www.mickoutzen.dk er sat af til formålet. For et par uger siden fulgte jeg Zack Arias' weekend webinar, hvor han netop snakkede om det at starte som selvstændig fotograf, og noget af det han slår på er, at man ikke først skal springe ud som fotograf når man har et kæmpe portfolio....nææh, han mener man blot skal starte med en lille håndfuld billeder, og ellers bare komme ud og lære folk at kende. Det er det der giver mad på bordet, så det er bare afsted :) 
Derfor har jeg udvalgt 15 (forhåbentlig 20 i løbet af sommeren) billeder til at starte med, lavet en wix præsentation og udgivet den på hjemmesiden vha. iWeb. Tjek det selv ud, og kom gerne med en kommentar herunder.
Dvs. 5 billeder før sommeren er færdig, hvor de enkelte personer bliver fremstillet fra hoved til tå. Det var nemlig noget af det der ramte mig da jeg skulle vælge billeder ud til mit portfolio - alle billeder er taget ret tæt på, der skal også være billeder der viser fuld-krops portrætter.

Det bliver en spændende sommer :)

/Mick

#4 Fionia Film

Jeg har en kollega der sammen med et par andre har startet firmaet Fionia Film. Han havde set mit billede fra den sidste workshop jeg var på, og han var interesseret i noget i samme stil....dog uden at være ligeså kontrastfyldt....(for at skjule alle rynkerne :) )

Fionia Film er et nyt initiativ, så derfor havde de brug for et par billeder til at starte op med. 

Ideer til billedet:
Jeg ville bruge samme lyssætning som den på workshoppen, det var udgangspunktet, nemlig "butterfly"....den giver et ret fedt udtryk, hvis man går tæt på (det var nemlig planen....tæt på...vedkommende). Dog skulle paraplyen i setup'et skiftes ud med Lastolite Softbox'en, af primært to grunde: en smule blødere lys end paraplyen, samt vejrforholdene på dagen (blæsvejr).....en smule nemmere at styre softbox'en....

Oversigtsbilleder og opstillinger
Opstilling bag fiskebutikken på havnen i Svendborg....det kunne egentlig have været hvor som helst, da lærredet var baggrunden....diagrammet er her:
#4a
Oversigtsbillede over enkeltportrætterne. Copy-paste fra workshoppen, dog ikke paraply, men softbox.


Gutterne havde derudover brug for et gruppeportræt. Lyset var fedt, derfor kørte jeg naturligt lys only....her er diagrammet:
#4b
Naturligt lys. Det fede her var brugen af et ND4 gradueret filter, der er med til at undereksponere i den øvre del af billedet, på trods af at jeg eksponerer efter gruppen (desuden er et yderligere gradueret lag med til at forstærke effekten vha. LightRoom - endnu et trick lært på Nicolai Brix' workshop). Se mere under næste punkt.


Finale...næsten..
Jeg valgte at lave to portrætter af hver, et hvor jeg går tæt på, og et hvor jeg har beskåret endnu tættere. Jeg har fået øjnene op for, hvor fedt det egentlig er beskære i ansigterne for at komme tættere på (uden at det kommer for tæt)....her kommer lige et eksempel før finale-billederne i denne omgang:

Skærmbillede 2010-05-26 kl. 16.39.48
Screendump fra LightRoom. Et billede taget længe før flash kom ind i billedet (....) Det er redigeret let (-vibrance, +clarity, +exposure, +blacks, +contrast, +sharpening/masking), og beskåret for at gøre det mere interessant.


Finale
Christian
_MG_2539

_MG_2527-Edit

Sune
_MG_2523-Edit

_MG_2522-Edit

Thomas
_MG_2502-Edit

_MG_2503-Edit

Gruppe
_MG_2511-Edit

Evaluering
Virkelig en spændende opgave, og en fed mulighed for at prøve en af opstillingerne af fra workshoppen. Jeg er ovenud tilfreds med resultaterne, både enkeltportrætterne, men så sandelig også gruppebillederne...(se evt. Flickr stream'en for flere udgaver - også s/h)....synes det giver en super fed effekt når man skruer ned for vibrance (ca. halvt ned), ikke s/h, men heller ikke fuld spræl på farverne (se bl.a. Nicolai Brix' billede med samme eksempel her og her). Derudover er der lagt et gradueret lag på himlen, hvor farverne bliver undereksponeret (mørkere).

#3 - To hurtige lysopsætninger

Igår (søndag red.) ville jeg prøve at lege lidt med et par lysopsætninger som jeg har gået og tænkt på. Det startede med at en konkurrence på fotograftips.dk blev udskrevet, hvor reglerne var, at der som minimum skulle bruges to speedlites....jeg gik straks igang med at tænke, og kom frem til at jeg ville prøve følgende to opsætninger:

Ideer og skitser

45-45 rembrandt
Med min nye 60x60cm Lastolite Softbox er det ingen sag at styre lyset og gøre det blødt og lækkert. Det var målet med denne opstilling - et klassisk billede.

rembrandt




Hovedlyset placeret bag ansigtet + reflektor
Jeg har læst om denne opsætning af lys, men jeg har ikke et navn til den endnu. Lyset kommer fra kamera-højre (bagfra ansigtet, se lys-diagrammet herunder) og giver hår lys, mens spildlyset bliver reflekteret tilbage i ansigtet.

bagved
Anja er en rigtig varm og dejlig person, så jeg ville prøve at skabe lidt glød i hendes hår ved at skyde en gridded flash ind skråt bagfra i begge opstillinger. På flashen er der yderligere monteret en 1/1 CTO (Color Temperature Orange) gel. Jeg mangler dog en del øvelse i at bruge disse gels, men det er nogle ret så fede effekter man kan få ud af det....bl.a. Joe McNally bruger dem, og jeg er mildest talt imponeret over hvor fedt det han laver er....



Oversigtsbillede

_MG_2413Billedet er taget i stuen i vores lejlighed. Reflektoren er placeret nederst i billedet til venstre, kickerlyset i vindueskarmen med en 1/1 CTO gel på. Softbox som keylight. Kickerlyset arbejder et trin over hovedlyset for at give en kraftig adskillelse fra baggrunden. F.eks. hvis mit keylight giver 1/2 udladning, så giver min kicker 1/1 udladning.
Jeg bruger desuden en TTL ledning, så jeg får lidt mere frihed til at bruge lukkertider kortere end 1/250s (hvis jeg skal have alt det omgivende lys udelukket). Det er heller ikke noget problem at tricke kicker'en, da den kører som Slave, og ikke har problemer med at se hovedlyset.

Færdig arbejde
Her er de færdige billeder af min dejlige bedre halvdel:

#1
_MG_2418-Edit
Anja @ ISO100, 47mm, f/3.2, 1/250s

#2
_MG_2422-Edit
Anja @ ISO100, 43mm, f/3.5, 1/250s

#3a
_MG_2454-Edit
Anja @ ISO100, 44mm, f/3.2, 1/100s

#3b
_MG_2454-Edit-Edit
Anja @ ISO100, 44mm, f/3.2, 1/100s

#4
_MG_2461-Edit
Anja @ ISO100, 24mm, f/3.2, 1/100s


Refleksion
Det fungerer rigtig godt med Zebratæppet på sunbounce reflektoren, især på billede #2 og #3ab....stuen er dog for lille til at tage billeder i, da jeg hele tiden bliver nødt til at flytte ting fra gulv og vægge.....jeg skal dog helt sikkert forsøge mig noget mere med de gels der....

Jeg ved endnu ikke hvilke billeder jeg skal sende ind til konkurrencen, så jeg opretter lige en poll - så jeg bliver glad hvis du vil give din stemme med :)

#2 Galla - og hvor det foregik

Oversigtsbillede del 1
_MG_1842

Vi startede i haven, og det var en skøn skøn have, men desværre også med ret mange irriterende ting i baggrunden (grene, buske, træer etc...). Det var en smule træls for at sige det på godt jysk.
Den meget direkte sol gjorde desværre også sit til at lyset blev en smule hårdt og meget kontrastfyldt. Min oprindelige ide gik ud på at gå i reflector-only-mode, men det gik jeg ret så hurtigt væk fra igen da jeg så lys-forholdet i haven. Jeg fik svoger/assistent til at arbejde med en gennemskydningsparaply monteret på et lysstativ med min 580EX I sat på 1/16 - 1/8 power. Lyset synes jeg blev ret lækkert (tjek det færdige resultat senere). Det smarte var at jeg fik min anden assistent/bedre halvdel, til både at blokere for sollyset (se billedet herunder for at se "effekten") samt reflektere sollyset vha. min hjemmelavede designer-reflektor skærm (noter: få mig en boom-stang, så den bliver lettere at holde for eftertiden).
_MG_1584
Skyggen til højre: assistent med paraply. Skyggen til venstre: assistent med reflektor i strakte arme.

Men hold op en god effekt det gav. Jeg har set en video på youtube hvor de arbejder med at fjerne solen fra modellens ansigt vha. en Sun Swatter, og det blev jeg lidt inspireret af.

Som udgangspunkt arbejdede jeg med disse tre opstillinger:

_MG_1845
A: Sollyset blokeret vha reflektor

_MG_1844
B: Sol i front på modellen, refleksion på skyggeside, gennemskydningsparaply vinkelret på solen.

_MG_1843
C: Sol i ryggen på modellen, lille refleksion på solsiden, gennemskydningsparaply (dejligt at have assistenter i stedet for stativer).

_MG_1841

Tid til bare at skyde løs uden brug af ekstern flash (ved godt at bloggen primært handler om netop det at tage billeder med flash off cam, meeen.....come oooon)

Det eneste jeg skulle koncentrere mig om (bortset fra at pege kameraet i den rigtige retning) var at kompensere for modlyset når jeg tog billeder mod/med solen.

Jeepen ville komme med de fire piger lidt i fem. Geek1=undertegnede, klar til at skyde løs :) Her er lige et af jeep-skuddene:

_MG_1696

Jeg opholdt mig primært på højre side af vejen på oversigtsbilledet, og fik taget en masse billeder af bl.a. fede biler, kjoler og glade mennesker i ca. en halv times tid.....det færdige resultat kommer senere....stay tuned :)

#1 Ideer og indledning til mit første shoot her på bloggen

Nu vil jeg teste arbejdsgangen af ved at skrive det første indlæg her på blogen.
Jeg har gået i noget tid og snakket med en kollega omkring at invitere på biografaften engang i løbet af et par måneder, og at indbydelsen skal være lidt lækkert lavet - ikke bare en håndskreven note, eller en latterlig email.....vi skulle lege.....

Ideer til selve shootet


01-ideer
Jeg tog bestik af vejrsituationen inden jeg tog afsted og kunne se at solen så småt var begyndt at gå ned. Jeg ville tage billedet af min kollega foran huset, hvor man ser solen gå ned i baggrunden. Jeg havde overvejet mine nyindkøbte CTO-gels på flashen (Color Temperature Orange) for at give ansigtet ekstra glød. Som vist på diagrammet herover var planen at bruge en 580EX flash på stativ med en gennemskydningsparaply monteret, vinklet 45 grader ift. min kollega.

Masser af tegning i himlen og lade flashen arbejde. Simpelt og lækkert lys.....mere var der ikke i det, det var planen.

Nu har jeg dog aldrig været på besøg hos min kollega før, så jeg kunne ikke vide ret meget om, hvordan huset lå, hvor stor haven var om solen overhovedet ville være til stede der hvor vi havde mulighed for at tage billedet.....og hvad der ellers kunne komme af udfordringer......

Hold øje med næste indlæg, hvor jeg viser de færdige resultater....