Workshop

Som lovet kommer her et indlæg omkring Michael Bangs workshop, som jeg var på. Jeg havde vundet pladsen på workshoppen gennem en konkurrence med dette billede:
_MG_6008.jpg

For god ordens skyld får i lige hvad han skrev om billedet her:



"Her er vi ovre i en genre hvor jeg selv bevæger mig ret ofte, og det her billede er jeg vild med! Super lyssætning og efterbehandling, og stylingen her er også med til at gøre billedet endnu mere interessant! Styling er noget mange fotografer “glemmer” eller ikke kan finde ud af, så stor respekt for Mick’s foto/model."




Workshoppen
Vi startede med at mødes på Valby Station (eller tæt ved til vores overraskelse), og vi gik ca. 10 min ned til den første lokation. En gammel forladt OVN:

_MG_6128.jpg




Her arbejdede vi med kantlys, både fra begge sider, lige bagfra og skråt oppe fra (se billede herunder).


_MG_6142.jpg



Vi arbejdede desuden med reflektorskærme, og det er nok det jeg var mest begejstret over på workshoppen; at man kun ved hjælp af to reflektorskærme kan lave fede fede lyssætninger. Billedet i mit portfolio er lavet med en stor reflektor, der skyder lyset foran ovnen (som vist lige kan anes på billedet herover) op på Niip, og det lys der ikke rammer Niip, bliver reflekteret tilbage igen (på Niip - se billedet herunder). Jeg billederne på 1/30 - 1/125 sekund, og de blev bare skarpe.....respekt for reflekteret lys!!




_MG_6169.jpg




Derefter gik vi ned til Carlsberg, hvor der var en parcourbane....eller gule bjælker der kunne give nogen fede linier i portrættet:

_MG_6218.jpg



Her var vi resten af dagen, og skød bl.a. Niip og Bo. Jeg fik desværre slet ikke skudt nok af Bo, mens der kom mange fede billeder af Niip...pt. ligger tre af dem i portfolien.

Det første Michael introducerede på denne lokation var igen reflekteret lys. Igen blev lyset placeret fra to sider, som, af flere omgange, kan ses herunder:
_MG_6189.jpg

_MG_6243.jpg



En af fordelene ved at skyde med det naturlige lys er også at der er flere der kan skyde på samme tid. Det er lidt sværere med flashlys (omend umuligt:) )....den eneste det ikke helt var en fordel for var vist Niip, der virkede en anelse forvirret over at få taget billeder af 10 forskellige på samme tid :)


Derefter stillede Michael sit Bowens 2x500ws lamper op, hvor Bo var model. Bo blev placeret i en sandkasse, og jeg fik i et par omgange mulighed for at arbejde med refleksion i øjnene fra softboxen samt mit graduerede filter til at trække himlen et stop ned. Fed effekt der virkelig giver dybde i billedet. Mikkel fik taget nogle ret fede billeder af Bo med hans Fisheye optik, jeg havde kun mit 50mm i brug, hvilket er en FED optik, jeg får bare knap så meget med som med en fisheye...


Til sidst snakkede Michael om, hvordan der på stort set alle magasin covers med modeller, næsten altid er vind i håret. Og nu når jeg tænker over det, så passer det faktisk....fascinerende.....jeg tog følgende billede/video af opstillingen - bemærk igen kantlyset fra begge sider (og desværre har jeg ikke billedet fra Michaels kamera, og jeg/Canon-folkene havde ikke mulighed for at få billedet med hjem....se video hvorfor....damn you CLS....)

IMG_0374.jpg






Dagen havde været lang, jeg var træt, men det var en rigtig fed tur til Valby med hele (Canon) familien :)


PS. I skal da ikke snydes for de bedste skud på dagen:





_MG_6163.jpg

Niip @ ISO 400, 33mm, f/2.8, 1/100s

_MG_6182.jpg
Niip @ ISO 400, 50mm, f/2.0, 1/1000s
 
_MG_6190-Edit.jpg
Niip @ ISO 400, 50mm, f/2.0, 1/8000s
 
_MG_6288-Edit.jpg
Bo
@ ISO 100, 50mm, f/11, 1/125s
 
_MG_6292.jpg
Bo @ ISO 100, 50mm, f/11, 1/125s. Gradueret filter ND-4.
 
Det er også nærmere reglen end undtagelsen at der bliver snakket udstyr på sådan en workshop, og slet ingen undtagelse her....bortset fra de forskellige Nikon vs. Canon diskussioner, så var der nævnligt to ting der er blevet rykket halvhøjt op på min ønskeliste:


1: Et sæt Bowens lamper 500w
_MG_6283.jpg


2: Lidt svært at se her, men det er en Hoodman Loupe. Et fedt værktøj til at tjekke sine billeder on-location uden at få sollys og andre trælse refleksioner i sin skærm



IMG_0366.jpg








0 kommentarer:

Post a Comment