#10 pssst....det fedeste shoot

Kære bloglæsere
Thomas havde endnu engang gjort det opsøgende arbejde ift. at skaffe mennesker at stille foran kameraet (jeg skylder vist en omgang eller to på den konto). Denne gang skulle det gå ud over Nicolai og Mathilde.

Ideer.
Jeg havde ikke været på lokationen før, så jeg havde ikke helt ideerne til at starte med. Det måtte komme on-the-fly. Men virkelig fede baggrunde der var dernede, Thomas fik især gjort god brug af dem - se hans skud her. Men jeg må love for det er nogen fede baggrunde, rustne og mørke, og de passede bare perfekt til Mathildes mørk/røde hår (se billede 1)

#1
Desuden synes jeg det er en fed effekt med vinden i håret på det første billede her. Jeg har brugt to Nikon SB-800 til kantlys. Jeg har faktisk ikke rigtig skrevet så meget om dem her på bloggen, men jeg kom på den ide at gå over til Nikon Flash, da jeg føler de er lysår forud for Canon på det område. Zack Arias bruger samme system (skyder med Canon kamera men med Nikon flash) på den tre dages workshop som han afholdt for Creativelive.com - fedt webinar btw.....dog er jeg bange for der er kommet liiidt for meget skrald på kantlyset i dette eksempel...

_MG_6093-Edit.jpg
Mathilde @ ISO100, 33mm, f/4.0, 1/200s


#2
Det næste billede af Mathilde var faktisk et billede jeg fik taget en smule uheldigt....troede jeg....for da jeg kom hjem på computeren og så det var det faktisk et af de fedeste...jeg havde ikke fået sat kantlyset op endnu (ved ikke lige hvorfor jeg vælger at smide billederne ind i den falske rækkefølge:) ).....anyway, jeg synes der er mange følelser gemt i dette billede, og det gør sig bare godt i S/H synes jeg.....


_MG_6045-Edit-Edit-2.jpg
Mathilde @ ISO100, 50mm, f/4.0, 1/250s

#3
Jeg startede med Nicolai ved indgangen til pladsen bag Naturama, men det var desværre umuligt at få afstand nok til ham, så de bedste billeder fra det sted er i halv-total. Igen simpelt setup - beauty dish fra kamera venstre, oppe fra. Jeg er specielt tilfreds med beskæringen, jeg elsker bare de panorama lignende beskæringer, som nærmer sig 2:1 formatet....jeg har desuden arbejdet for at få refleksioner i brillerne fra BD'en.


_MG_5932.jpg
Nicolai @ ISO100, 33mm, f/4.0, 1/250s

#4
Jeg er kommet til at synes mere og mere om dette billede. Jeg fik sat Nicolai ned foran en lavt monteret BD, og så ellers ned og ligge på maven for at få vinklen i skabet....jeg er ganske godt tilfreds med at jeg ikke har beskåret i hverken hænder eller fødder (godt man lærer lidt fra gang til gang :) )



_MG_6008.jpg
Nicolai @ ISO100, 17mm, f/4.5, 1/250s


Evaluering
FEDESTE shoot til dato. De gør sig begge bare helt vildt godt på billederne.

*** TEASER TIL NÆSTE BLOGINDLÆG ***
Som nogen af jer ved, så fik jeg sendt #4 ind til en fotokonkurrence, og.........

mere om det senere :D

#9 Skaterparken på havnen

Næste shoot blev vi desværre nødt til at udsætte, da den ene vi havde en aftale med var syg. Derfor tog vi, Thomas og jeg, ned på havnen i håbet om at finde noget "fotogent".

Jeg havde for længe siden købt en Interfit Beauty Dish, men var selvfølgelig så dum ikke at bestille en flashbracket med dertil. Den havde jeg imidlertid fået et par dage inden dette shoot, og den skulle derfor testes.

Vi fandt hurtigt et par drenge og en pige der kørte på rulleskøjter på en af ramperne....det var lidt sjovt faktisk, da de ikke var ret gode til det (sagde de i hvert fald), men med masser af beskyttelse så går det jo nok....

Jeg fik dog kun taget billeder af Christian herunder, da der desværre opstod lidt en trykket stemning da der kom tre ret så skumle typer forbi, og stjal en mobiltelefon fra en af dem vi fotograferede. Træls, da det faktisk havde været et super shoot so far....

Christian
...fik en hættetrøje på, og så ind foran graffitivæggen. Det fede ved det første billede her, synes jeg, er den blå inderside på trøjen, som matcher baggrunden. Desværre trigger min flash til venstre ikke på billedet, som den gør på de næste to....

_MG_5719.jpg
ISO 100, 50mm, f/5.0, 1/125s

Egentlig et ok headshot, havde dog ønsket mig at flashene stod en anelse mere bagved Christian, så der kun lige kom en kant....der er altså lidt for meget kantlys på for min smag....(noteret)
_MG_5729-Edit.jpg
ISO 100, 50mm, f/5.0, 1/125s

Det sidste billede jeg vil vise er det fedeste fra shootet (IMO). Det gør sig godt både i farve og i S/H.
_MG_5735-2.jpg
ISO 100, 50mm, f/5.0, 1/125s

_MG_5735.jpg

ISO 100, 50mm, f/5.0, 1/125s

Evaluering
Ting til huskeblokken: 
Kantlys mere bagved objektet
En smule fokus på objektets holdning (på nogle af de billeder jeg ikke viser her har Christian en ret akavet holdning)
Pocket Wizards. Must have. De forb****** Cactus triggere har bare deres misfires, og det er jeg ved at være træt af....

mickoutzen.dk

Skærmbillede 2010-09-01 kl. 13.18.21


Jeg har længe gået og tænkt på at starte en fotograf-virksomhed, men har altid liiiige skulle vente lidt, og har ikke rigtig kunne tage mig sammen til at få det gjort. Jeg købte for noget tid siden mit eget domæne, og efter at have finpudset siden besluttede jeg mig for at NU skulle det være. Den pludselige motivation kom fra et indlæg på michaelbang.dk/blog. En fed blog der handler om alt med foto - både det tekniske, lyssætning, diagrammer, men også om meget af det der har med opstart af egen virksomhed at gøre. Super fedt. Jeg er startet nu, jeg mangler egentlig bare kunder i biksen, så lad det hermed være første opfordring til at ringe, skrive, maile til mig....jeg er billig her i starten ;)

Selve hjemmesiden er lavet i iWeb samt Lightroom. iWeb står for selve opsætningen, mens LR eksporterer gallerierne direkte til hjemmesiden. Det er fedt fordi jeg har det hele samlet i ét med billederne, og i ét med webdelen, og det kører bare fantastisk.

#8 Tine og Katrine

Siden shootet med Nicolaj ved biografen (#7) er der sket mange ting, vi har været afsted på en del shoots, og tiden på bloggen har været lidt tynd, beklager. Jeg kan dog godt mærke fra gang til gang, at jeg tænker over de ting, som til at starte med var meningen med bloggen - de fire trin lige fra planlæggelse til evaluering.
Det næste shoot Thomas og jeg var på, var med Tine og Katrine....måske skal jeg lige sige at jeg har fået Thomas med på strobist vognen, hvilket har smittet ret meget af på hans portfolio. Det er virkelig et flot stykke arbejde han laver, respekt herfra.....ja, jeg har faktisk ikke været på shoot uden han har været med, det er lidt fedt at have en at dele det med :)

Tine og Katrine
Thomas havde fundet en fed lokation under den store Kvickly her i byen, hvor deres parkeringskælder ligger. Thomas havde fundet to piger fra hans gamle klasse som var med på at få taget et par billeder og samtidig hjælpe os med vores portfolio.
Vi delte os hurtigt og gik i hver sin ende af kælderen, og jeg havde på forhånd et fokuspunkt. UDTRYK! Shootet med Nicolaj sidst gav mig hurtigt indblik i vigtigheden af ansigtsudtryk, så det ikke er det samme der går igen på alle billeder.
Desuden havde jeg lånt en 85mm 1.2, et objektiv der vejer 3 gange så meget som kameraet, og koster 5 gange så meget, men NUIH den er lækker at arbejde med :)


De færdige billeder:
Jeg har prøvet at veksle mellem det bløde og det hårde udtryk, og har leget lidt med de forskellige ansigtsudtryk.

De første to billeder er af Katrine. Foruden at arbejde med udtrykket, så havde jeg også et mindre fokuspunkt, nemlig portrætter der viser hele personen, fra top til tå. Jeg vil gerne have så meget adspredelse i mit portfolio som muligt....det første her, der sidder Katrine dog på et par paller der er stablet....jeg er vild med lyset og baggrunden
_MG_5146-Edit-Edit.jpg
ISO 100, 85mm, f/6.3, 1/100s

Lidt samme lyslægning som før, blot fra en anden vinkel.....slagskyggen er fed synes jeg, og væggen der forsvinder i mørket er cool....
_MG_5210.jpg

ISO 100, 50mm, f/5.6, 1/100s

Her med billedet af Tine prøvede jeg med vilje at skrue op for flashlyset. Jeg brugte samme lyssætning som med #5, desuden brugte jeg min Sunbouncer Micro Mini til at reflektere lyset op på Tine. Eneste forskel på dette billede og det andet i #5 er at objektet er placeret i et hjørne af hvide vægge (og en dør vist nok)....Øjnene er retoucheret, for at få dem til at træde endnu mere frem
_MG_5218-Edit.jpg

ISO 100, 50mm, f/5.0, 1/100s


Tine som sur....arbejder med de lidt hårde udtryk....
_MG_5224-Edit.jpg
ISO 100, 50mm, f/5.0, 1/100s

Tine efter en Bojana-håndbold-scoring
_MG_5236-Edit-Edit.jpg

ISO 100, 17mm, f/4.0, 1/100s


Blødt udtryk
_MG_5271-Edit.jpg

ISO 100, 17mm, f/7.1, 1/100s

Jeg har lavet denne version i S/H og med dette tonede vintage-look, som jeg synes er rigtig fedt. Lys placeret i loftet af parkeringskælderen, og ikke andet....
_MG_5309-Edit-Edit.jpg

ISO 100, 85mm, f/9.0, 1/160s



Evaluering
Lokation = tilfreds
Lys = tilfreds
Efterbehandling = tilfreds

På daværende tidspunkt de fedeste billeder jeg havde taget (og som det ser ud nu, så har det allerede ændret sig) - more to come.....

#7 Shoot med Nicolaj ved Svendborg biograf

Thomas og jeg var for noget tid siden på havnen for at skyde løs, og vi var ikke sene til at aftale endnu en session. Thomas kendte Nicolaj fra Aikido, og vi skulle mødes nede foran biografen til en gang streetfotografering.
Jeg havde set en video på youtube, hvor fotograferne skød med sunbounce (2:48 inde i videoen). Et af klippene viser en deltager der snurrer rundt om en lygtepæl, og det skulle selvfølgelig afprøves :)
Nicolaj skulle også have nogle mere opstillede portrætter, og der var gyden mellem biografen og hotellet god, da der var skygge....dog var der meget vind, hvilket fik mig til at tænke i sandsække til mine stativer....mere om det senere....

Nå, de første to billeder herunder har vi prøvet at lave samme opstilling som på videoen. Jeg ved ikke helt, synes bedst om det andet billede. Jeg har brugt et ND4 gradueret filter for at trække mere af himlen frem, men mind mig lige om næste gang at det ikke er fedt på objektiver med meget vidvinkel....på nogle af billederne kan man sgu se filterholderen i kanten. Ikke godt.....det bliver på min 50mm....

_MG_4248
ISO100, 17mm, f/4, 1/1250s, HSS flash håndholdt

_MG_4251
ISO100, 17mm, f/4, 1/1250s, HSS flash håndholdt

Tredje billede i serien er en smule parcour inspireret. Det er taget direkte op i solen, og Nicolaj springer over bænken som jeg ligger under. Lidt svært at fange, men vi tog en del skud. Håndholdt flash med 1/1 CTO gel på.
_MG_4277

ISO100, 17mm, f/4, 1/1250s, HSS flash håndholdt (note: mindre blændeåbning for at få solen mere "stjerne" agtig, så den ikke kun er en stor hvid klump).



Portrætter
Disse to billeder er de bedste fra serien, og dem jeg personligt er mest tilfreds med af flere grunde. Selve lokationen, baggrunden, lyset, reflektionen (California Sunbounce) og efterredigeringen. Der er dog en ting jeg ville ønske jeg havde gjort anderledes, og det slog mig desværre først da shootet var overstået; hvis man lægger mærke til ansigtsudtrykket hos Nicolaj så er det fuldstændig ens på alle billederne, og det er helt klart min opgave som fotograf at gøre det anderledes. Jeg har for tiden set rigtig meget med Zack Arias, og han er bare en mester til at få fede udtryk frem hos sine klienter. Jeg har taget det til mig, og vil i den grad forsøge at forbedre netop det punkt næste gang jeg er på opgave.

_MG_4294-Edit

_MG_4330-Edit


#6 På Svendborg havn

Nu er det ved - igen - at være noget tid siden jeg har skrevet her på bloggen. Det er der en rigtig god grund til, jeg er nemlig blevet far for første gang.
Inden det skete nåede Thomas J og jeg ud på to locations for bare at nørde lidt foto, og det første sted vi var henne, var på havnen i Svendborg.

Hele ideen med shootet var at tage et hel-krops portræt, hængende i luften med et par flash fra hver side, og med den blå port som baggrund. Det var udgangspunktet, og derfra skulle vi blot tage tingene lidt som de kom.....og tro mig, der kom til at ske ret meget faktisk....læs med her....

Da vi havde været i gang i 20-30 minutter, og fået absolut intet brugbart i kassen, så kom der fire unge drenge kørende på et par scootere, og spurgte om de ikke måtte være med. De var ret vilde....vi fortsatte først med det vi var igang med:

_MG_4119-Edit
At springe op af væggen, hvorefter flash-lyset fastfryser bevægelsen. ISO 100, 17mm, f/7.1, 1/250s.

Og da drengene samtidigt havde travlt med at råbe efter samtlige piger der gik forbi på vej hjem fra stranden var de umulige at få samling på, da de selv foreslog at få taget et gruppe portræt. Herunder er et af de fedeste taget af Thomas, og senere efterbehandlet i LR. Der er klonet en kamerataske væk til højre på jorden, og derefter cross-processed i PS. Det fedeste udtryk de drenge har....det kunne være fedt, hvis vi kunne lave mere med dem (så skriv endelig til mig, hvis I læser dette plz)

_MG_4142-Edit-2-Edit
ISO 100, 18mm, f/4.5, 1/200s, flash håndholdt 45grader fra kam. venstre.

Den ene af gutterne var meget interesseret i at få taget et enkeltportræt, sikkert til hans facebookprofil eller lignende. Igen et kanon fedt udtryk, ham her ville være super at arbejde med i fremtiden.
_MG_4143
ISO 100, 18mm, f/4.5, 1/200s, flash håndholdt 45grader fra kam. venstre.

De tre andre gutter ville gerne have taget et portræt, hvor de var sammen. Eneste minus her var at de på alle billeder kom med fuck-fingeren....den er altså beskåret væk her, men alligevel synes jeg billedet holder. Generelt er der en sydlandsk stemning over billederne, især med gruppebilledet på scooteren.
_MG_4144
ISO 100, 44mm, f/6.3, 1/250s, flash fra kamera venstre (man kan næsten gætte vinklen udfra slagskyggen)

Jeg har også længe gået med planer om nogle anderledes portrætter, der adskiller sig fra de klassiske setups. Derfor blev det til  dette portræt, som er sat sammen af to billeder. Der er ikke ændret på lyssætningen ved de to billeder, hvilket har gjort dem nemmere at sætte sammen. Brændvidden er dog forskellig, hvilket bevirker den mere slørede baggrund på billedet til venstre. Kontrasten er øget yderligere, og der er sortnet i hjørnerne. Billedet er desuden lagt på fotostart.dk, hvor jeg har fået god kritik (til at starte med var billederne sat omvendt og beskæringen var en smule anderledes).
_MG_4217-Edit


Alt i alt en fed session med Thomas, hvilket har gjort at vi begge har fået meget mere blod på tanden. Vi var begge vildt oppe og køre over at vi pludselig fik besøg af de fire gutter, og billederne er bare så meget federe end dem vi selv ville få taget med kun os selv. Vi havde håbet at kunne lave flere billeder med drengene, men de har desværre ikke svaret på den mail vi sendte. I stedet kan I glæde jer til næste indlæg her på bloggen for at se, hvad vi fandt på i stedet for.

Mere i vente...



#5 - 3 dage over tid

Nu er det ved at være længe siden jeg sidst har blogget, og det beklager jeg selvfølgelig. Derfor kommer denne post dels til at dreje sig om det næste shoot i rækken, dels om lidt andre opdateringer i mit liv som foto-entusiast .

Tanker og ideer
Jeg har været alene hjemme idag, og det resulterede i et par timer i godt selskab med Zack Arias, og hans One Light Workshop. Det er en dobbelt-dvd, hvor han kommer med grundlæggende viden omkring det at fotografere med en lyskilde. Her gennemgår han både softbokse, paraplyer, flash-triggere og meget mere. Jeg har ikke set den færdig endnu, men blev bare nødt til at prøve en af teknikkerne af. Det er en af de første teknikker han viser på dvd'erne, og er egentlig ret simpel; en flash monteret på stativ med omni-bouncer pegende lodret op. Tricket er at lade flashen omgive subjektet med lys, og i dette tilfælde virkede det med 1/1 udladning.


Lysdiagram
Lighting-Diagram-Sheet-G-1.0-2
Oversigt over vores forgang.


Oversigtsbillede
_MG_4031
Billede af forgangen.






Det færdige resultat
_MG_4026-Edit
Anja ved ISO 100, 50mm f/3,5 1/125s
_MG_4016-Edit

Anja ved ISO 100, 50mm f/4 1/125s

Refleksion
Teknikken er ret fed. Den stiller lidt krav til det rum man tager billeder i, det må ikke være for stort, da der skal være vægge til at reflektere lyset fra, men når det er gjort er det relativt nemt at få en helt hvid baggrund. Ulempen kan være at der ikke kommer catchlight i øjnene, men det vil man sikkert kunne gøre med en ekstra lyskilde. Det blev bare ikke resultatet her, da målet var netop én lyskilde.
Lettere efterbehandling i photoshop og lightroom for at få renset baggrunden helt (der var et håndtag og en dør man akkurat kunne ane). Desuden er farverne trukket en smule ud og clarity er øget.
Næste gang jeg vil prøve teknikken så vil jeg enten prøve at sætte en flash med snoot til at give catch-light i øjnene, og/eller bløde skyggerne ved halsen op vha. reflektor.


Hvad sker der ellers i den fotografiske del af mit liv?
Jeg har fået sommerferie, og bortset fra ovenstående - at vi venter os en bette en - så ved jeg godt hvad den skal bruges på.....den skal stå på at opbygge mit portfolio lidt hurtigere end først påregnet. Jeg er nemlig kommet med i et lille produktionsselskab Fionia Film sammen med tre andre, hvor jeg står for reportage- og portrætfotograferingen, når der er brug for det. Det er på freelance basis, og jeg er bare super spændt på, hvad det kan blive til. Åbnings
Til det formål har jeg allerede nu startet projekt portfolio, hvor www.mickoutzen.dk er sat af til formålet. For et par uger siden fulgte jeg Zack Arias' weekend webinar, hvor han netop snakkede om det at starte som selvstændig fotograf, og noget af det han slår på er, at man ikke først skal springe ud som fotograf når man har et kæmpe portfolio....nææh, han mener man blot skal starte med en lille håndfuld billeder, og ellers bare komme ud og lære folk at kende. Det er det der giver mad på bordet, så det er bare afsted :) 
Derfor har jeg udvalgt 15 (forhåbentlig 20 i løbet af sommeren) billeder til at starte med, lavet en wix præsentation og udgivet den på hjemmesiden vha. iWeb. Tjek det selv ud, og kom gerne med en kommentar herunder.
Dvs. 5 billeder før sommeren er færdig, hvor de enkelte personer bliver fremstillet fra hoved til tå. Det var nemlig noget af det der ramte mig da jeg skulle vælge billeder ud til mit portfolio - alle billeder er taget ret tæt på, der skal også være billeder der viser fuld-krops portrætter.

Det bliver en spændende sommer :)

/Mick