#6 På Svendborg havn

Nu er det ved - igen - at være noget tid siden jeg har skrevet her på bloggen. Det er der en rigtig god grund til, jeg er nemlig blevet far for første gang.
Inden det skete nåede Thomas J og jeg ud på to locations for bare at nørde lidt foto, og det første sted vi var henne, var på havnen i Svendborg.

Hele ideen med shootet var at tage et hel-krops portræt, hængende i luften med et par flash fra hver side, og med den blå port som baggrund. Det var udgangspunktet, og derfra skulle vi blot tage tingene lidt som de kom.....og tro mig, der kom til at ske ret meget faktisk....læs med her....

Da vi havde været i gang i 20-30 minutter, og fået absolut intet brugbart i kassen, så kom der fire unge drenge kørende på et par scootere, og spurgte om de ikke måtte være med. De var ret vilde....vi fortsatte først med det vi var igang med:

_MG_4119-Edit
At springe op af væggen, hvorefter flash-lyset fastfryser bevægelsen. ISO 100, 17mm, f/7.1, 1/250s.

Og da drengene samtidigt havde travlt med at råbe efter samtlige piger der gik forbi på vej hjem fra stranden var de umulige at få samling på, da de selv foreslog at få taget et gruppe portræt. Herunder er et af de fedeste taget af Thomas, og senere efterbehandlet i LR. Der er klonet en kamerataske væk til højre på jorden, og derefter cross-processed i PS. Det fedeste udtryk de drenge har....det kunne være fedt, hvis vi kunne lave mere med dem (så skriv endelig til mig, hvis I læser dette plz)

_MG_4142-Edit-2-Edit
ISO 100, 18mm, f/4.5, 1/200s, flash håndholdt 45grader fra kam. venstre.

Den ene af gutterne var meget interesseret i at få taget et enkeltportræt, sikkert til hans facebookprofil eller lignende. Igen et kanon fedt udtryk, ham her ville være super at arbejde med i fremtiden.
_MG_4143
ISO 100, 18mm, f/4.5, 1/200s, flash håndholdt 45grader fra kam. venstre.

De tre andre gutter ville gerne have taget et portræt, hvor de var sammen. Eneste minus her var at de på alle billeder kom med fuck-fingeren....den er altså beskåret væk her, men alligevel synes jeg billedet holder. Generelt er der en sydlandsk stemning over billederne, især med gruppebilledet på scooteren.
_MG_4144
ISO 100, 44mm, f/6.3, 1/250s, flash fra kamera venstre (man kan næsten gætte vinklen udfra slagskyggen)

Jeg har også længe gået med planer om nogle anderledes portrætter, der adskiller sig fra de klassiske setups. Derfor blev det til  dette portræt, som er sat sammen af to billeder. Der er ikke ændret på lyssætningen ved de to billeder, hvilket har gjort dem nemmere at sætte sammen. Brændvidden er dog forskellig, hvilket bevirker den mere slørede baggrund på billedet til venstre. Kontrasten er øget yderligere, og der er sortnet i hjørnerne. Billedet er desuden lagt på fotostart.dk, hvor jeg har fået god kritik (til at starte med var billederne sat omvendt og beskæringen var en smule anderledes).
_MG_4217-Edit


Alt i alt en fed session med Thomas, hvilket har gjort at vi begge har fået meget mere blod på tanden. Vi var begge vildt oppe og køre over at vi pludselig fik besøg af de fire gutter, og billederne er bare så meget federe end dem vi selv ville få taget med kun os selv. Vi havde håbet at kunne lave flere billeder med drengene, men de har desværre ikke svaret på den mail vi sendte. I stedet kan I glæde jer til næste indlæg her på bloggen for at se, hvad vi fandt på i stedet for.

Mere i vente...



#5 - 3 dage over tid

Nu er det ved at være længe siden jeg sidst har blogget, og det beklager jeg selvfølgelig. Derfor kommer denne post dels til at dreje sig om det næste shoot i rækken, dels om lidt andre opdateringer i mit liv som foto-entusiast .

Tanker og ideer
Jeg har været alene hjemme idag, og det resulterede i et par timer i godt selskab med Zack Arias, og hans One Light Workshop. Det er en dobbelt-dvd, hvor han kommer med grundlæggende viden omkring det at fotografere med en lyskilde. Her gennemgår han både softbokse, paraplyer, flash-triggere og meget mere. Jeg har ikke set den færdig endnu, men blev bare nødt til at prøve en af teknikkerne af. Det er en af de første teknikker han viser på dvd'erne, og er egentlig ret simpel; en flash monteret på stativ med omni-bouncer pegende lodret op. Tricket er at lade flashen omgive subjektet med lys, og i dette tilfælde virkede det med 1/1 udladning.


Lysdiagram
Lighting-Diagram-Sheet-G-1.0-2
Oversigt over vores forgang.


Oversigtsbillede
_MG_4031
Billede af forgangen.






Det færdige resultat
_MG_4026-Edit
Anja ved ISO 100, 50mm f/3,5 1/125s
_MG_4016-Edit

Anja ved ISO 100, 50mm f/4 1/125s

Refleksion
Teknikken er ret fed. Den stiller lidt krav til det rum man tager billeder i, det må ikke være for stort, da der skal være vægge til at reflektere lyset fra, men når det er gjort er det relativt nemt at få en helt hvid baggrund. Ulempen kan være at der ikke kommer catchlight i øjnene, men det vil man sikkert kunne gøre med en ekstra lyskilde. Det blev bare ikke resultatet her, da målet var netop én lyskilde.
Lettere efterbehandling i photoshop og lightroom for at få renset baggrunden helt (der var et håndtag og en dør man akkurat kunne ane). Desuden er farverne trukket en smule ud og clarity er øget.
Næste gang jeg vil prøve teknikken så vil jeg enten prøve at sætte en flash med snoot til at give catch-light i øjnene, og/eller bløde skyggerne ved halsen op vha. reflektor.


Hvad sker der ellers i den fotografiske del af mit liv?
Jeg har fået sommerferie, og bortset fra ovenstående - at vi venter os en bette en - så ved jeg godt hvad den skal bruges på.....den skal stå på at opbygge mit portfolio lidt hurtigere end først påregnet. Jeg er nemlig kommet med i et lille produktionsselskab Fionia Film sammen med tre andre, hvor jeg står for reportage- og portrætfotograferingen, når der er brug for det. Det er på freelance basis, og jeg er bare super spændt på, hvad det kan blive til. Åbnings
Til det formål har jeg allerede nu startet projekt portfolio, hvor www.mickoutzen.dk er sat af til formålet. For et par uger siden fulgte jeg Zack Arias' weekend webinar, hvor han netop snakkede om det at starte som selvstændig fotograf, og noget af det han slår på er, at man ikke først skal springe ud som fotograf når man har et kæmpe portfolio....nææh, han mener man blot skal starte med en lille håndfuld billeder, og ellers bare komme ud og lære folk at kende. Det er det der giver mad på bordet, så det er bare afsted :) 
Derfor har jeg udvalgt 15 (forhåbentlig 20 i løbet af sommeren) billeder til at starte med, lavet en wix præsentation og udgivet den på hjemmesiden vha. iWeb. Tjek det selv ud, og kom gerne med en kommentar herunder.
Dvs. 5 billeder før sommeren er færdig, hvor de enkelte personer bliver fremstillet fra hoved til tå. Det var nemlig noget af det der ramte mig da jeg skulle vælge billeder ud til mit portfolio - alle billeder er taget ret tæt på, der skal også være billeder der viser fuld-krops portrætter.

Det bliver en spændende sommer :)

/Mick

# Konkurrence

Jeg fik sendt mit billede afsted til Nicolai Brix' fotokonkurrence. Der er kommet en masse gode billeder, som kan ses på fotograftips.dk.

Her er mit forslag:
_MG_2422-Edit

#4 Fionia Film

Jeg har en kollega der sammen med et par andre har startet firmaet Fionia Film. Han havde set mit billede fra den sidste workshop jeg var på, og han var interesseret i noget i samme stil....dog uden at være ligeså kontrastfyldt....(for at skjule alle rynkerne :) )

Fionia Film er et nyt initiativ, så derfor havde de brug for et par billeder til at starte op med. 

Ideer til billedet:
Jeg ville bruge samme lyssætning som den på workshoppen, det var udgangspunktet, nemlig "butterfly"....den giver et ret fedt udtryk, hvis man går tæt på (det var nemlig planen....tæt på...vedkommende). Dog skulle paraplyen i setup'et skiftes ud med Lastolite Softbox'en, af primært to grunde: en smule blødere lys end paraplyen, samt vejrforholdene på dagen (blæsvejr).....en smule nemmere at styre softbox'en....

Oversigtsbilleder og opstillinger
Opstilling bag fiskebutikken på havnen i Svendborg....det kunne egentlig have været hvor som helst, da lærredet var baggrunden....diagrammet er her:
#4a
Oversigtsbillede over enkeltportrætterne. Copy-paste fra workshoppen, dog ikke paraply, men softbox.


Gutterne havde derudover brug for et gruppeportræt. Lyset var fedt, derfor kørte jeg naturligt lys only....her er diagrammet:
#4b
Naturligt lys. Det fede her var brugen af et ND4 gradueret filter, der er med til at undereksponere i den øvre del af billedet, på trods af at jeg eksponerer efter gruppen (desuden er et yderligere gradueret lag med til at forstærke effekten vha. LightRoom - endnu et trick lært på Nicolai Brix' workshop). Se mere under næste punkt.


Finale...næsten..
Jeg valgte at lave to portrætter af hver, et hvor jeg går tæt på, og et hvor jeg har beskåret endnu tættere. Jeg har fået øjnene op for, hvor fedt det egentlig er beskære i ansigterne for at komme tættere på (uden at det kommer for tæt)....her kommer lige et eksempel før finale-billederne i denne omgang:

Skærmbillede 2010-05-26 kl. 16.39.48
Screendump fra LightRoom. Et billede taget længe før flash kom ind i billedet (....) Det er redigeret let (-vibrance, +clarity, +exposure, +blacks, +contrast, +sharpening/masking), og beskåret for at gøre det mere interessant.


Finale
Christian
_MG_2539

_MG_2527-Edit

Sune
_MG_2523-Edit

_MG_2522-Edit

Thomas
_MG_2502-Edit

_MG_2503-Edit

Gruppe
_MG_2511-Edit

Evaluering
Virkelig en spændende opgave, og en fed mulighed for at prøve en af opstillingerne af fra workshoppen. Jeg er ovenud tilfreds med resultaterne, både enkeltportrætterne, men så sandelig også gruppebillederne...(se evt. Flickr stream'en for flere udgaver - også s/h)....synes det giver en super fed effekt når man skruer ned for vibrance (ca. halvt ned), ikke s/h, men heller ikke fuld spræl på farverne (se bl.a. Nicolai Brix' billede med samme eksempel her og her). Derudover er der lagt et gradueret lag på himlen, hvor farverne bliver undereksponeret (mørkere).

#3 - To hurtige lysopsætninger

Igår (søndag red.) ville jeg prøve at lege lidt med et par lysopsætninger som jeg har gået og tænkt på. Det startede med at en konkurrence på fotograftips.dk blev udskrevet, hvor reglerne var, at der som minimum skulle bruges to speedlites....jeg gik straks igang med at tænke, og kom frem til at jeg ville prøve følgende to opsætninger:

Ideer og skitser

45-45 rembrandt
Med min nye 60x60cm Lastolite Softbox er det ingen sag at styre lyset og gøre det blødt og lækkert. Det var målet med denne opstilling - et klassisk billede.

rembrandt




Hovedlyset placeret bag ansigtet + reflektor
Jeg har læst om denne opsætning af lys, men jeg har ikke et navn til den endnu. Lyset kommer fra kamera-højre (bagfra ansigtet, se lys-diagrammet herunder) og giver hår lys, mens spildlyset bliver reflekteret tilbage i ansigtet.

bagved
Anja er en rigtig varm og dejlig person, så jeg ville prøve at skabe lidt glød i hendes hår ved at skyde en gridded flash ind skråt bagfra i begge opstillinger. På flashen er der yderligere monteret en 1/1 CTO (Color Temperature Orange) gel. Jeg mangler dog en del øvelse i at bruge disse gels, men det er nogle ret så fede effekter man kan få ud af det....bl.a. Joe McNally bruger dem, og jeg er mildest talt imponeret over hvor fedt det han laver er....



Oversigtsbillede

_MG_2413Billedet er taget i stuen i vores lejlighed. Reflektoren er placeret nederst i billedet til venstre, kickerlyset i vindueskarmen med en 1/1 CTO gel på. Softbox som keylight. Kickerlyset arbejder et trin over hovedlyset for at give en kraftig adskillelse fra baggrunden. F.eks. hvis mit keylight giver 1/2 udladning, så giver min kicker 1/1 udladning.
Jeg bruger desuden en TTL ledning, så jeg får lidt mere frihed til at bruge lukkertider kortere end 1/250s (hvis jeg skal have alt det omgivende lys udelukket). Det er heller ikke noget problem at tricke kicker'en, da den kører som Slave, og ikke har problemer med at se hovedlyset.

Færdig arbejde
Her er de færdige billeder af min dejlige bedre halvdel:

#1
_MG_2418-Edit
Anja @ ISO100, 47mm, f/3.2, 1/250s

#2
_MG_2422-Edit
Anja @ ISO100, 43mm, f/3.5, 1/250s

#3a
_MG_2454-Edit
Anja @ ISO100, 44mm, f/3.2, 1/100s

#3b
_MG_2454-Edit-Edit
Anja @ ISO100, 44mm, f/3.2, 1/100s

#4
_MG_2461-Edit
Anja @ ISO100, 24mm, f/3.2, 1/100s


Refleksion
Det fungerer rigtig godt med Zebratæppet på sunbounce reflektoren, især på billede #2 og #3ab....stuen er dog for lille til at tage billeder i, da jeg hele tiden bliver nødt til at flytte ting fra gulv og vægge.....jeg skal dog helt sikkert forsøge mig noget mere med de gels der....

Jeg ved endnu ikke hvilke billeder jeg skal sende ind til konkurrencen, så jeg opretter lige en poll - så jeg bliver glad hvis du vil give din stemme med :)

Grundlæggende portræt on-location. En Nicolai Brix workshop.

Her i weekenden havde jeg meldt mig til den anden workshop i Brix-regi, og denne gang skulle det handle om "grundlæggende portræt on-location". Jeg havde været på "kreativ portrætfotografering" for en måned siden, men her var niveuet måske en smule for højt. Denne gang var det mere mig, jeg synes virkelig det var lærerigt at arbejde med de opstillinger vi fik vist, og modellerne var (også som sidste gang) en fornøjelse at arbejde med....

Men hva' var meningen med det hele så....?

Jo, vi skulle gøre det hele så enkelt som overhovedet muligt. En flash+gennemskydningsparaply og en reflektor. Vi fik vist 4-5 forskellige setups/tilgange, som jeg vil gennemgå herunder.

1. naturligt lys.
Lyset på en overskyet dag er det fedeste lys der findes. Vi startede stille og roligt ud med at fotografere i det naturlige lys ved de forskellige vinduesåbninger, både i modlys og i medlys.

_MG_2160

I modlys kan man med fordel kompensere for den massive mængde af lys der kommer ind mod kameraet, så baggrunden brænder mere eller mindre ud. Det giver en rigtig fed effekt, også selvom der ikke er direkte lys på modellens ansigt, men at det kommer bagfra. Jeg fik et snapshot der viser effekten ganske fint.

_MG_2077
Snapshot af Nicolai Brix.

Herunder er et eksempel på medlys, og på hvor fed en effekt det er at arbejde på fuld blænde (blændet helt op.....lille tal....ja, ret forvirrende nogen gange...). Lav dybdeskarphed, og her kan det være svært at ramme præcis hvor skarpheden skal være (øjnene for det meste...):

_MG_2034
Her har jeg brugt 50mm på f/1.4, ISO 400, 1/400s. Beskåret og redigeret i Lightroom.

Jeg ved også at Nicolai vil snakke naturligt lys på hans blog imorgen (tirsdag red.), og link vil komme på hurtigst muligt.....link er her. Her vises, hvordan billedet er redigeret.


2. rembrandt lys (45-45)
En teknik med flere hundrede år på bagen fra maleriets tid. Man placerer hovedlyset (key light) i en vinkel på 45 grader fra "nul-linien" der går gennem modellens ører. Lyset skal være højere oppe end modellens hoved (45 grader for at være præcis....deraf navnet 45-45) pegende nedad. Kameravinklen er 90 grader på nul-linien.


_MG_2161 _MG_2162


Når man så har skudt sit hovedlys ind er det tid til at sætte reflektorskærm op (CSB = California Sunbounce), for at bløde skyggerne op på modsatte side af modellens ansigt. Her er csb'en rigtig brugbar, da den nemt kan placeres på en super-clamp, det er sværere med de store runde fold-ud-5-i-en-reflektorer....

Denne teknik er meget flatterende og virker ifølge Nicolai Brix rigtig godt til kvinder fra 40-45 år og frem, da det er blødt lys der arbejdes med, og som ikke fremhæver rynker, ar osv. som butterfly lyssætningen.

Her er mine bedste skud fra dagen med denne opstilling:

_MG_2064
Rosa v. ISO 100, 50mm, f/4.0, 1/125s. Den klassiske "rembrandt trekant" er lettest at se på dette billede. Den findes under modellens højre øje, til venstre i billedet.

_MG_2068
Rosa v. ISO 100, 50mm, f/4.0, 1/125s. Bemærk effekten fra reflektorskærmen på det nederste af billederne. Den bløder skyggerne fra det første billede pænt op.


3. Butterfly
Hovedlyset er nu placeret direkte forfra over modellen. Gerne lidt mere end 45 grader, så man får lyset ned i ansigtet. Skyggen på undersiden blødes igen op vha. en reflektorskærm.

_MG_2163 _MG_2164
Paraplyen sat i direkte foran modellen pegende nedad i en vinkel større end 45 grader.

Denne lyssætning er ikke flatterende, da den fremhæver rynker, skæg, ar og hvad er nu ellers gemmer sig i modellens ansigt. Den giver et mere råt og sejt udtryk, og vil virke passende til mænd, der vil fremstå med et hårdt look. Lyset man arbejder med er mere hårdt, og kan yderligere komme fra en beauty dish i stedet for en gennemskydningsparaply.

Jeg fik skudt dette billede, der virkelig viser, hvad denne lyssætning kan bruges til (samt lidt arbejde i lightroom):

_MG_2095
ISO 100, 50mm, f/4.0, 1/250s


Og her er et par andre billeder med samme opsætning

_MG_2094
Natalie v. ISO 100, 50mm, f/4.0, 1/125s

_MG_2097
Zaid v. ISO 100, 50mm, f/4.0, 1/250s


4. Håndholdt flash
Den sidste teknik vi fik vist var håndholdt flash. Her var det igen meningen at det skulle være enkelt og ligetil. Budskabet var ret klart - at få flashen væk fra skoen på kameraet, da det giver et kedeligt lys. Det er i virkeligheden ret vildt at der ikke skal mere til for at gøre et billede seværdigt.
Det var derudover meningen at vi skulle prøve at indstille efter himlen, og lade forgrunden/modellen gå i sort, og derefter lade flashen arbejde på modellen.

_MG_2114
Nicolai Brix instruerer et par af de andre kursister.

_MG_2165

_MG_2123-Edit
Natalie v. ISO 100, 33mm, f/3.2, 1/400s, håndholdt flash

_MG_2166

_MG_2132
Natalie v. ISO 100, 33mm, f/3.2, 1/400s, håndholdt flash

Det er helt klart her jeg skal prøve at forbedre mig.....der er ikke nok spil i himlen....den skulle have været endnu mere satureret, så man får et mere dramatisk billede...


5. Butterfly med kicker
Nicolai sluttede dagen af med at vise os butterfly-opstillingen med to kickere. Denne opstillingen var også udgangspunktet for "kreativ portrætfotografering", så på den måde føler jeg at der er tråd i rækken af workshops. Vi nåede ikke at arbejde med opstillingen, men her er dog oversigtsbilleder og resultatet:

_MG_2154
Hovedlyset skydes ind.

_MG_2155
Reflektor indstilles til opblødning af skygger.

_MG_2156
Kickerlys placeres og indstilles med hjælp fra workshopdeltagerne. Vigtigt at der er mere kraft på kickerlyset i forhold til hovedlyset for at kunne give den skarpe aftegning på ansigtets sider.

_MG_2158
Voilá. Zaid fra sin gode side :)

Evaluering
Jeg kan glæde mig over at have været på min anden workshop (og ikke den sidste!) med Nicolai Brix. Jeg har i hvert fald fået endnu et billede til mit portfolio, og så er det helt sikkert.....jeg må og SKAL have en iPad....Nicolai havde fået en hjem fra USA, og det var da bare det fedeste stykke legetøj, især for en gadgetfreak som jeg.....
Nu skal jeg videre med at prøve opstillingerne af på kæreste og venner, og mon ikke der kommer lidt mere på bloggen omkring det :)
Bliv endelig hængende....


PS.
Nicolai Brix udgav for noget tid siden tre videoer på fotograftips.dk, hvor han viser tre simple lyssætninger: 45-45, butterfly og kantlys. Alle kun med brug af en flash, en paraply og en reflektor.

#2 Galla - final and thoughts

Her kommer et par af de færdige billeder fra dagen. Klik på hvert billede for at gå til min Flickr-side med større formater...

I haven (del 1)

_MG_1591-Edit

_MG_1635

De første billeder er de mest kreative. Det var en udfordring med baggrunden som før beskrevet. Jeg arbejder primært med mine flash på manuel udladning (ikke E-TTL), da jeg bruger Cactus Triggere. Ved at arbejde manuelt kan man ikke bruge hurtig flash synkronisering (noget jeg er ved at fordybe mig i, men som jeg ikke er helt indforstået med endnu)....det korte af det lange er, at min lukkertid ikke er hurtigere end 1/250s, hvilket gør at min blænde ikke kan komme så langt ned så baggrunden bliver mere sløret end den er på mine billeder.....den kan dog afhjælpes ved at bruge mere tele, og det kan jeg i baggrundsskabens lys godt se nu at jeg burde have testet (har en 70-200mm f/4.0L).

Okay. På billederne herover kommer solen ind bagfra på modellens skuldre (altså ikke direkte i ansigtet). Det er klart det der fungerer bedst, ingen udbrændte områder der gør noget. Gennemskydningsparaply forfra på ansigtet, og jeg får noget lækkert lys. Synes egentligt det er blevet ret fedt - især det sidste billede er jeg glad for.

På Torvet (del 2)

_MG_1711

_MG_1726

_MG_1773

På en lille håndfuld af billederne fra torvet har jeg arbejdet i 2:1 formatet, hvilket jeg synes er ret fedt. Jeg har som sagt ikke brugt andet end det tilgængelige lys (hvilket vil sige direkte sol), og her har jeg hele tiden kompenseret for sollyset. Det kan ses ved at himlen bliver totalt udbrændt ved modlys, og dejlig blå ved medlys/sidelys. Derudover er jeg gået væk fra S/H konverteringen på billederne fra torvet, da kjolerne er for farverige til at blive gjort "farveløse". Jeg har i stedet arbejdet med blacks, clarity og contrast i LightRoom, for at skabe et billede der ikke er nær så fladt i udtrykket.

Noter til næste shoot
- husk oversigtsbilleder (evt. iPhone)
- brug af tele