RGB histogram og Antons Barnedåb

I weekenden var jeg til min lille nevøs barnedåb, og jeg fik taget lidt billeder som kan ses herunder:



Det er nu ikke så meget billederne jeg vil skrive om denne gang, mere måden de er taget på. Jeg havde nemlig dækket LCD skærmen til med gaffertape, og ladt en lille firkant til RGB-histogrammet være åben...det tvang mig til at holde styr på lukkertid og blændeåbning mens jeg var på manuel program. RGB-histogrammet, som består af et histogram for hver af farverne rød, grøn og blå, må ikke peake på nogen af histogrammerne. Den røde er den første der som regel bliver overeksponeret, og her skal man passe på, hvis man tager billeder af mennesker, for heri ligger de fleste hudtoner. Den røde kanal kan godt stikke af uden at resten af billedet, eller det "normale" histogram (for highlights og shadows) stikker af/overeksponeres.

Men en fed måde at øve sig på. Det var alt for denne gang.

0 kommentarer:

Post a Comment